Schumacher met Mercedes op de pijnbank?

Volgens Gary Anderson, een expert van het Britse Autosport magazine is Michael Schumacher zich er stiekem van bewust dat hij ook dit seizoen op een mirakel moet hopen. Of is het nog niet te laat voor de nodige rechtzettingen?
Op 1 februari liet het Duitse Mercedes haar wagen en rijders voor het eerst poseren voor de pers. De wagen kan die dag slechts 24 rondjes afwerken. Een hydraulisch probleem gooide namelijk roet in het eten. Toch beweerde Nico Rosberg vanaf de eerste dag dat de MGP W02 een enorme stap voorwaarts zou betekenen.

Twee dagen later is het de beurt aan zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher die volgens geruchten wel eens definitief aan zijn laatste seizoen zou kunnen beginnen. Voor Mercedes zou het avontuur nu haar vruchten moeten beginnen afwerpen. Op 3 februari laat de Duitser een teleurstellende tijd noteren. Mercedes GP kijkt op dat ogenblik tegen een achterstand van 1,4 seconden op.

Mercedes Motorsport directeur Norbert Haug geeft de nodige uitleg pas een volle week later. “We zagen in Valencia inderdaad snellere wagens aan het werk. Tijdens de test op Jerez beschikken we gelukkig al over nieuwigheden voor onze wagen. Er is dus meer op komst”, aldus Norbert Haug op 10 februari.

Exact één dag later is het opnieuw Michael Schumacher die de nieuwe wagen op de proef mag stellen. Hij laat de snelste tijd noteren maar krijgt al snel tegenwind van de concurrentie. Die heeft namelijk in het snoetje dat de Duitser wel erg licht onderweg was en daardoor uiteraard een stuk sneller het circuit rond kon.

image

Schumacher’s psychologische spelletjes begonnen dus al op 11 februari. Vandaag de dag weten we eigenlijk nog steeds niet hoe competitief die MGP W02 nu daadwerkelijk is. Tijdens de laatste dag op Jerez bedraagt de achterstand nog steeds 1,3 seconden per ronde. Een verbetering van 0,1 seconde kan je dan ook niet echt een verbetering noemen. De Duitse renstal loopt achter de feiten aan en dient opnieuw met verbeteringen voor de dag te komen.

Op 17 februari is het de beurt aan meesterstrateeg Ross Brawn om de pers toe te spreken. Brawn is de ‘papa’ van de MGP W02. Hij kent de wagen als geen ander. Brawn benadrukt dat de verbeteringen niet in paniek bedacht zijn en dat alles dus volgens plan zou verlopen. Enkele dagen later blijft er van een eventuele kampioenswagen nog bitter weinig over als Schumacher de wagen dan toch niet voor de titel ziet gaan, maar wel voor podiumplaatsen.

Ook Rosberg geeft een dag later toe dat Mercedes nog hard zal moeten werken om haar doelstellingen waar te maken. Vooral de banden zouden een abnormaal grote slijtage kennen. Mercedes sluit de test uiteindelijk toch af met de tweede snelste tijd. Ditmaal moest Rosberg zowat leeg zijn rondjes rijden en op die manier de buitenwereld verwarren.

Nog eens vier dagen later zijn er de problemen met betrekking tot de koeling van de MGP W02. Brawn zal op zoek moeten naar een enorme verbetering die al tijdens de komende test zwaar op de proef zal worden gesteld. Uiteindelijk weten zowel Rosberg als Michael Schumacher nog eens als snelste het circuit af te scheuren.

Heeft men ons voorheen gefopt of reden beide rijders opnieuw met een zeer lichte wagen? Mercedes kent alvast met zekerheid deze vier problemen. Te weinig grip bij het insturen van een bocht, de banden slijten veel te snel in vergelijking met die van andere teams, de voorvleugel moest al van extra gaten worden voorzien watt wijst op een slechte luchtstroom en de wagen krijgt onvoldoende koeling tijdens lange stints.

Volgens de expert van het Britse Autosport heeft Mercedes GP nog heel wat werk alvorens richting Melbourne af te reizen. Tot slot nog even zijn visie op de feiten: “Mercedes heeft er nu al voor weten te zorgen dat ze hard zullen moeten blijven vechten. Beide rijders zouden anders wel eens buiten Q2 kunnen vallen in Melbourne. Indien men problemen kent omwille van de nieuwe uitlaat, dan rest hun nog maar weinig tijd om aanpassingen door te voeren. Het zou best kunnen dat ze nu al enorme problemen kennen”, aldus Gary Anderson.

image

Geschreven door Manuel Houben
a:1:{s:9:”file_name”;s:8:”Nico.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print