De regels betreffende een safety car procedure worden aangepast voor het seizoen 2009, dat laat de FIA weten.
De voorbije twee seizoenen werd de pitlane gesloten wanneer de safety car uit de pit reed. Rijders mochten de pitlane dan niet inrijden tot dat de raceleiding die terug open verklaarde. De FIA wou voorkomen dat rijders in een gevaarlijke situatie toch snel zouden doorrijden om voordeel te halen in de pits. Door de regel moest menig rijder echter de keuze maken tussen een bestraffing of zonder benzine vallen op het circuit. Deze controversiële regel wordt nu dus geschrapt.
Voor 2009 worden de regels die ook in 2006 werden gebruikt terug ingevoerd met de toevoeging van een maximum snelheid die via de standaard ECU wordt doorgegeven aan de rijders.
Race directeur Charlie Whiting geeft meer uitleg.
"We keren terug naar het systeem van 2006. Het enige verschil is dat we nu een minimumtijd opleggen die de rijders moeten respecteren bij het terugrijden naar de pits. Wanneer de safety car uitrijdt, krijgen alle wagens een bericht door waardoor de ECU in een safety car afstelling gaat. De wagen zal weten waar hij zich op het circuit bevindt en er zal dan berekend worden hoeveel tijd hij er minimaal moet over doen om de pits te bereiken. De rijders krijgen die informatie door op hun dashboard."