Silverstone past kerbstones aan na sneetjes in Pirelli-banden

De verschillende klapbanden zorgden niet alleen voor een dramatisch slot van de GP van Groot-Brittannië, ze hebben ook gevolgen voor de tweede race op het circuit van Silverstone komend weekend.


Na een uitgebreid onderzoek kwam Pirelli tot het besluit dat de lekke banden veroorzaakt worden doordat er na de safety car zeer lange stints op de harde band werden afgewerkt, dit in combinatie met de grootste krachten ooit die op de banden werden uitgeoefend.

Maar er is meer, brokstukken van beschadigde F1-bolides zorgden er eveneens voor dat er sneetjes in de banden werden gemaakt, niet alleen tijdens de race maar ook tijdens de kwalificatie.

De kerbstone bij het evrlaten van bocht 13 richting bocht 14 werd ingekort, waardoor er meer wagens breed ging en dat zou mee aan de basis liggen van verschillende sneetjes in de banden. Daardoor zal de kerbstone nu aangepast worden zodat hij opnieuw meer gelijkt op de kerbstone die er in 2019 lag.

“Waarschijnlijk zijn sommige sneetjes die we op vrijdag aantroffen veroorzaakt door brokstukken die zich ophoopten in de kerbstone en daardoor snedes in de banden maakten,” aldus Mario Isola tegenover ‘Racefans’. “Ze gaan de kerbstone nu aanpassen en dat is uiteraard een goede zaak. Het is een kleine aanpassing die de situatie een heel stuk verbetert.”

Bottas, Sainz en Hamilton kregen tijdens de race een kapotte linkervoorband. Tussen de kwalificatie en de race werden er bij Bottas, Ocon, Verstappen en Vettel echter eveneens banden uit veiligheidsoverwegingen gewisseld omdat er na afloop van de kwalificatie sneetjes werden aangetroffen in een band.

“Er waren snedes in het loopvlak die redelijk diep waren,” aldus de motorsportbaas van Pirelli. “We lieten dan ook aan de FIA weten dat het niet veilig was om met die vier banden te rijden en de FIA gaf vervolgens de toelating om de banden te verwisselen.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}