Special: Belgische helden in de Formule 1

Het is alweer een tijdje geleden dat er nog eens een Belg mocht deelnemen aan het wereldkampioenschap Formule 1 maar in het verleden mocht ook België enkele keren pronken met talenten en hun levensverhalen.

Een van de bekendste Belgen uit de F1 is zonder twijfel Jacky Ickx hij wist maar liefst acht overwinningen te behalen en kon daardoor zelfs twee keer tweede eindigen in het kampioenschap. Jacky Ickx was van 1976 tot 1979 actief als F1-rijder en zorgde destijds voor een massa toeschouwers in België. Jacky Ickx is zeker en vast één van de helden die niet vergeten mag worden in ons lijstje. Op drie jaar tijd werd deze Belg maar liefst twee keer bijna kampioen en dat op een zeer aparte manier.

Ickx werd in Brussel geboren op 1 januari 1954 en was de zoon van een journalist die vooral met de motorsport bezig was. Jacky Ickx groeide op met de sport en kon in 1967 de eerste kampioen worden in het Europese Formule 2. Meteen in hetzelfde jaar krijgt hij een zitje van Cooper-Maserati aangeboden en daarmee rijdt hij zijn eerste race op Monza. Niet veel later valt Ickx serieus in de kijker door in Duitsland een derde startplaats weten te veroveren. In die periode mochten de wagens uit de F2 in ieder geval niet vooraan starten en daarom werd Ickx alsnog naar een laatste startplaats verschoven. Ickx vertrok als laatste maar lag na enkele ronden al terug op de vijfde plaats. Een heleboel mooie momenten wist hij de Belgische kijkers zeker te bezorgen.

In 1983 was het dan de beurt aan een Thierry Boutsen. Boutsen was van 1983 tot 1993 actief als rijder in de F1 en mocht voor teams als Arrows, Benetton, Williams, Ligier en Jordan rijden. De Belg wist in tien jaar tijd voor drie overwinningen te zorgen maar zette, na een zwaar ongeluk een punt achter zijn carrière in de autosport. Thierry Boutsen wist vooral goed te presteren op een nat wegdek want zo wist hij ook de GP van Canada en Australie te winnen. Zijn derde en laatste zege was die van Hongarije. Boutsen begon eerst in de Formule 2 en Formule 3 om zo tot slot in de F1 te eindigen. Hij nam ook deel aan de 24 uur van Le Mans alwaar hij voor Porsche en Toyota mocht rijden. Op bepaalde dag crasht deze Belgische F1 held en zet hij meteen een punt achter zijn carrière als autocoureur. Boutsen begon later nog een bedrijf in Monaco en verkoopt daar nu vliegtuigen.

Een andere Belg waarvan de naam ons zeker niet onbekend is zal zeker Bertrand Gachot zijn. Gachot had de eer F1 te mogen rijden van 1989 tot 1995 en was op het laatst nog actief voor de renstal van Eddie Jordan. Hij naam deel aan de Formule Ford en won later ook de Formule Ford 2000 klasse in Engeland. In de Formule 3 kan hij later mooi tweede eindigen en dat betekende een overstap naar de Formule 3000. In deze klasse liepen de zaken dan weer niet zo goed want Gachot zat in geldproblemen. Plots duikt er een andere bekende Belg op in de autosport en die wilde hem helpen. Jean-Pierre Van Rossem wilde een eigen team beginnen in de F1 en nam Gachot als rijder. Gachot stemde in en maakte in dat jaar dus deel uit van Onyx. Wanneer beide heren later in discussie vallen wordt Gachot ontslagen en trekt hij naar Rial. In 1991 krijgt hij plots een zitje bij Jordan maar door zijn eigen schuld moest hij plots zijn zitje afstaan aan niemand minder dan Michael Schumacher. Gachot was in discussie geraakt met een taxichauffeur en had deze vervolgens met traangas bespoten. Gachot moest voor zes maanden in de cel en Schumacher kon zijn eerste race ooit in de F1 rijden. Vanaf dat ogenblik was de carrière van Bertrand Gachot gebroken en wist hij niet meer op te vallen in de F1.

Hoewel er nog een aantal andere Belgen het beste van zichzelf wisten te geven in de F1 willen we deze special graag afronden met Eric van de Poele. Deze Belg was ondermeer actief in de DTM, Formule 3000 en in de Formule 1. Eric van de Poele kon destijds rijden voor teams als Modena Lamborghini, Brabham, Fondmetal en Tyrrell. Van de Poele wist het in zijn carrière op te nemen tegen rijders als Damon Hill en Ayrton Senna maar kon nooit het podium beklimmen. In 2008 wist Eric van de Poele wel nog de 24 uur van Spa te winnen en dat voor de vijfde keer in zijn carrière. Deze Belg wist bij Fondmetal enkele zeer goede kwalifikatie’s te rijden maar viel door geldgebrek van het team zonder zitje.