Special: Exclusief interview met Bruno Senna

Bruno Senna stond tot voor enkele jaren geleden nog vooral bekand als de neef van wijlen Ayrton Senna. Sinds enkele seizoenen maakt hij echter vooral naam als een uitstekend racepiloot.

In 2005 reed hij in de Britse Formule BMW waarna hij de overstap maakte naar de Britse Formule 3. Het werd snel duidelijk dat ook bij Bruno Senna racen in het bloed zit en in 2007 en 2008 kreeg hij een kans in de GP2. Met z’n tweede plaats in de eindstand van het seizoen 2008 trok Senna de aandacht van Honda F1 en mocht hij testen voor de Japanse constructeur. Jammer genoeg voor Senna trok het team zich even later terug uit de F1.

Hieronder vindt u de vertaling van ons exclusieve interview met de Braziliaan.

Aan het einde van 2008 stond je volgens de media dicht bij een contract bij Honda nadat je voor het team mocht testen. Hoe dicht was je bij een racezitje en hoe teleurgesteld was je toen je hoorde dat Honda onmiddellijk uit de Formule 1 zou stappen?

Het is moeilijk te zeggen. Als ik nog enkele dagen zou mogen testen hebben dan zou ik het team wel overtuigd kunnen hebben dat ik klaar ben voor de Formule 1. Ik was net als iedereen geschrokken dat Honda zich meteen zou terugtrekken uit de F1 maar op dat moment had ik ook nog andere mogelijkheden in de F1 dus voor mij persoonlijk was het nog niet zo erg.

Is er nog een kans dat we je in 2009 in de Formule 1 zien rijden en ben je nu nog tevreden met je zitje in de GP2?

Op dit moment doe ik er nog alles aan om een kans te krijgen in de Formule 1 maar als ik dan toch in de GP2 moet blijven dan zal ik er alles aan doen om op een dominante wijze te winnen.

Hoe groot was het verschil tussen je GP2 bolide en de Honda F1 wagen?

Het was echt heel speciaal voor mij. Het is een grote stap van een GP2 wagen naar de F1 en dat op elk vlak. Een F1 is fijner om mee te rijden. Je kan echt een team rondom je bouwen dat je helpt om je doelen te bereiken. In de GP2 zit je redelijk vast door al de standaardonderdelen van de wagen.

Je bent de neef van F1-legende Ayrton Senna. Elke journalist stelt je daarover waarschijnlijk wel vragen. Is dat een zware last op je schouders?

Het is helemaal geen last. Ik ben zeer trots dat ik familie ben van Ayrton. Hij was een geweldige persoon op elk vlak en ik probeer zoveel mogelijk van zijn leven te leren.

Voel je zijn aanwezigheid in de cockpit als je over het circuit rijdt?

Ik geloof niet dat Ayrton bij me is als ik aan het racen ben. Ik kan ook niet aan hem denken. Als ik aan het rijden ben denk ik alleen aan hoe ik nog sneller kan gaan en waar ik nog kan verbeteren.

Wat mogen we volgens jou verwachten van het Formule 1 seizoen 2009. Krijgen we meer inhaalmanoeuvres door de nieuwe reglementen?

Het is moeilijk in te schatten hoe de veranderingen aan de aerodynamica het aantal inhaalmanoeuvres zullen beïnvloeden. Omdat de wagens nog steeds zeer afhankelijk zijn van die aerodynamica in de gemiddeld snelle tot snelle bochten en zeker tijdens het remmen, denk ik wel dat het mogelijk zal zijn om iets dichter bij een voorliggende wagen te gaan rijden. Dat zou er wel eens voor kunnen zorgen dat er meer ingehaald kan worden. Als het zo ver komt denk ik wel dat het KERS systeem een grotere invloed zal hebben op het inhalen op het circuit.


Zullen de nieuwe regels de prestaties van GP2 wagens en F1 bolides dichter bij elkaar brengen?

Ik denk het wel, zeker wat de rondetijden betreft maar in de F1 gaat de ontwikkeling veel sneller en ze kunnen uit elk klein detail een groot voordeel halen dus ik denk dat het verschil in prestaties tussen GP2 en F1 ongeveer gelijk zal blijven.

Kan je al een voorspelling doen over wie er wereldkampioen zal worden in de F1 en de GP2?

In de F1 moeten we nog afwachten welk team met de beste oplossingen komt voor de problemen die zich stellen met betrekking tot de nieuwe regels. In de GP2 zou ik moeten winnen als ik meerijd.


Wat zijn je persoonlijke ambities voor 2009?

Ik zou graag in de F1 rijden in 2009 met een goede uitgangspositie voor 2010 en verder. Als ik GP2 rijd dan wil ik overtuigend genoeg kunnen presteren zodat ik in 2010 zeker in de F1 terecht kom.

met dank aan Manuel Houben

Onrechtmatige reproductie van dit artikel is verboden zonder de toelating van de webmaster.

F1journaal had een exclusief interview met Bruno Senna. Bruno Senna stond tot voor enkele jaren geleden nog vooral bekend als de neef van wijlen Ayrton Senna. Sinds enkele seizoenen maakt hij echter vooral naam als een uitstekend racepiloot.
a:0:{}
In 2005 reed hij in de Britse Formule BMW waarna hij de overstap maakte naar de Britse Formule 3. Het werd snel duidelijk dat ook bij Bruno Senna racen in het bloed zit en in 2007 en 2008 kreeg hij een kans in de GP2. Met z’n tweede plaats in de eindstand van het seizoen 2008 trok Senna de aandacht van Honda F1 en mocht hij testen voor de Japanse constructeur. Jammer genoeg voor Senna trok het team zich even later terug uit de F1.

Hieronder vindt u de vertaling van ons exclusieve interview met de Braziliaan.

Aan het einde van 2008 stond je volgens de media dicht bij een contract bij Honda nadat je voor het team mocht testen. Hoe dicht was je bij een racezitje en hoe teleurgesteld was je toen je hoorde dat Honda onmiddellijk uit de Formule 1 zou stappen?

Het is moeilijk te zeggen. Als ik nog enkele dagen zou mogen testen hebben dan zou ik het team wel overtuigd kunnen hebben dat ik klaar ben voor de Formule 1. Ik was net als iedereen geschrokken dat Honda zich meteen zou terugtrekken uit de F1 maar op dat moment had ik ook nog andere mogelijkheden in de F1 dus voor mij persoonlijk was het nog niet zo erg.

Is er nog een kans dat we je in 2009 in de Formule 1 zien rijden en ben je nu nog tevreden met je zitje in de GP2?

Op dit moment doe ik er nog alles aan om een kans te krijgen in de Formule 1 maar als ik dan toch in de GP2 moet blijven dan zal ik er alles aan doen om op een dominante wijze te winnen.

Hoe groot was het verschil tussen je GP2 bolide en de Honda F1 wagen?

Het was echt heel speciaal voor mij. Het is een grote stap van een GP2 wagen naar de F1 en dat op elk vlak. Een F1 is fijner om mee te rijden. Je kan echt een team rondom je bouwen dat je helpt om je doelen te bereiken. In de GP2 zit je redelijk vast door al de standaardonderdelen van de wagen.

Je bent de neef van F1-legende Ayrton Senna. Elke journalist stelt je daarover waarschijnlijk wel vragen. Is dat een zware last op je schouders?

Het is helemaal geen last. Ik ben zeer trots dat ik familie ben van Ayrton. Hij was een geweldige persoon op elk vlak en ik probeer zoveel mogelijk van zijn leven te leren.

Voel je zijn aanwezigheid in de cockpit als je over het circuit rijdt?

Ik geloof niet dat Ayrton bij me is als ik aan het racen ben. Ik kan ook niet aan hem denken. Als ik aan het rijden ben denk ik alleen aan hoe ik nog sneller kan gaan en waar ik nog kan verbeteren.

Wat mogen we volgens jou verwachten van het Formule 1 seizoen 2009. Krijgen we meer inhaalmanoeuvres door de nieuwe reglementen?

Het is moeilijk in te schatten hoe de veranderingen aan de aerodynamica het aantal inhaalmanoeuvres zullen beïnvloeden. Omdat de wagens nog steeds zeer afhankelijk zijn van die aerodynamica in de gemiddeld snelle tot snelle bochten en zeker tijdens het remmen, denk ik wel dat het mogelijk zal zijn om iets dichter bij een voorliggende wagen te gaan rijden. Dat zou er wel eens voor kunnen zorgen dat er meer ingehaald kan worden. Als het zo ver komt denk ik wel dat het KERS systeem een grotere invloed zal hebben op het inhalen op het circuit.

Zullen de nieuwe regels de prestaties van GP2 wagens en F1 bolides dichter bij elkaar brengen?

Ik denk het wel, zeker wat de rondetijden betreft maar in de F1 gaat de ontwikkeling veel sneller en ze kunnen uit elk klein detail een groot voordeel halen dus ik denk dat het verschil in prestaties tussen GP2 en F1 ongeveer gelijk zal blijven.

Kan je al een voorspelling doen over wie er wereldkampioen zal worden in de F1 en de GP2?

In de F1 moeten we nog afwachten welk team met de beste oplossingen komt voor de problemen die zich stellen met betrekking tot de nieuwe regels. In de GP2 zou ik moeten winnen als ik meerijd.

Wat zijn je persoonlijke ambities voor 2009?

Ik zou graag in de F1 rijden in 2009 met een goede uitgangspositie voor 2010 en verder. Als ik GP2 rijd dan wil ik overtuigend genoeg kunnen presteren zodat ik in 2010 zeker in de F1 terecht kom.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print