Special: Het Kinectic Energy Recovery System

Er werd deze winter al heel wat gesproken over het nieuwe KERS-systeem dat in 2009 in de F1 zal gebruikt worden. De bedoeling ervan is vrij simpel: enrgie opslaan die tijdens het remmen normaal verloren zou gaan en deze herbruiken indien een rijder wat extra kracht van de wagen nodig heeft.

In het verleden werd dit wonderlijke systeem al in personenwagens gestopt en de Toyota Prius is hier een voorbeeld van. De bedoeling van Toyota was dat het verbruik van de wagens lager kwam te liggen en dat ook de uitlaatgassen wat meer beperkt zouden worden. Max Mosley was meteen verkocht en wilde het systeem ook op F1-wagens laten toepassen en dat om twee redenen. Enerzijds wordt de wagen vriendelijker voor het milieu en anderzijds zal de rijder meer kans hebben om in te halen. De droom van Mosley wordt dus in 2009 werkelijkheid.

De meeste teams opteerden voor een KERS-systeem op basis van batterijen maar bij Williams koos men er voor het systeem van een vliegwiel te voorzien. Over het algemeen zal dus de kracht die vrijkomt tijdens het remmen worden opgeslagen in batterijen en vervolgens via een elektromotor terug naar aandrijving gestuurd worden. Bij Williams zal het vliegwiel de energie opslaan en vervolgens, bij herverbinding met de aandrijving, de energie weer vrijgeven.

Het reglement in 2009 zet echter wel een limiet op de extra kracht die kan bekomen worden door KERS. In 2009 mag het systeem maximum 80 PK extra leveren en mag er niet meer dan 400 KJ per ronde worden opgeslagen door het systeem. Dit wil eigenlijk ook zeggen dat een rijder slechts 6,7 secondes per ronde een extra kracht van maximum 80 PK zal kunnen gebruiken. Wel wil men het systeem tegen 2011 opdrijven en tegen 2013 zelfs verdubbelen. Echter zijn er niet enkel voordelen aan het systeem dat door Mosley in de F1 werd gebracht want elke uitvinding heeft in het begin zijn fouten.

Het systeem zal de wagen een extra gewicht bezorgen van ongeveer 30 tot 35 kilogram. Aangezien men er alles aan doet om een F1-wagen zo licht mogelijk te maken is dit eigenlijk een groot nadeel. Ook is het opslaan van elektrische energie niet bepaald veilig in de wagens uit de hoogste tak van de autosport. Elektrische enrgie is niet zichtbaar en kan voor ongelukken zorgen in de sport. Bij BMW heeft men dit ondertussen al kunnen duidelijk maken want daar geraakte een ingenieur verwond tijdens een test met het systeem. Elk contact met de wagen kan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner SpeelgoedSpeelgoed