Hoeveel hadden die drie Euromillions-winnaars nu elk weer gewonnen? 63 miljoen euro? Het hield menig journalist op de VRT TV-sportredactie bezig. En of je zo veel geld wel kon opdoen in een mensenleven? Toen dacht ik meteen aan de slordige 70 miljoen euro die Michael Schumacher élk jaar verdient. Die vraagt zich waarschijnlijk elke dag af wat hij nog NIET in z’n bezit heeft. En daarmee komen we bij de vraag of 2006 het laatste jaar is waarin hij zo veel zal opstrijken.
Stopt Schumi na 2006 of niet? Gaat hij eventueel door bij een ander team of wordt hem een adviserende functie aangeboden bij Ferrari zodat hij ‘thuis’ kan blijven? Zeker is dat Michael de sleutel in handen heeft wat de toekomst van een aantal andere rijders betreft. Nu we al weten dat Alonso in 2007 voor Mc Laren gaat rijden, wordt de kans steeds groter dat Raikkonen volgend jaar bij ‘het steigerende paard’ op stal gezet wordt. Dat is toch wat ik ervan denk. Deed het gerucht vorig seizoen niet de ronde dat de Fin al een voorcontract had getekend bij Ferrari? Uiteraard wordt zoiets snel ontkend – ze handelen niet allemaal zoals Alonso en Ron Dennis – maar waar er rook is, is er vuur nietwaar? Of moeten we toch rekening gaan houden met een ‘Italo-move’ van Valentino Rossi? Alonso én Raikkonen in één team, ’t zou schitterend zijn. Doet zelfs wat terugdenken aan het duo Prost-Senna destijds. Pure nostalgie ! Maar ook wel een illusie, denk ik. In de tijd van Prost en Senna werd er veel meer met het hart gereden, nu gaat het er allemaal veel meer berekend aan toe. Dat is ook één van de redenen waarom de Formule 1 nu al jaren van z’n pluimen aan het verliezen is naar het grote publiek toe. Vergelijk het een beetje met het hedendaagse voetbal. Hoeveel voetballers kunnen nog zeggen dat ze prat gaan op clubliefde? Hoeveel voetbalfans kunnen een speler nog in hun hart sluiten? Het jaar nadien is die speler misschien toch wel weg naar een andere club. Wel, dat gevoel had ik ook een beetje bij de transfer van Alonso. Groot gemaakt door Renault en dan – hupla – tot ieders verbazing au revoir en adieu. Hoe moet je je nu voelen als mecanicien of ingenieur van Renault? Moet je jezelf honderd procent inzetten voor iemand die een jaar later toch weg is? En hoe sterk zal de drang zijn van Alonso zelf om alles te geven? Zelf beweert de Spanjaard dat die transfer zijn motivatie niet kleiner zal maken. Ik wil hem best geloven, want Alonso is een prof van het betere soort. Dat kan niemand ontkennen. Hij is zo bezeten door z’n sport dat hij het tegenover zichzelf niet kan maken om de teugels te vieren. Prestige, weet je wel? Maar wat als het in de eerste wedstrijden niet goed gaat met hem, zeker als mechanische pech aan de basis zou liggen? Dan kweek je toch de neiging om te gaan denken: “volgend jaar rij ik toch elders. Nog 13 races en ’t is voorbij.†Nu hebben de wintertesten tot nu toe aangetoond dat Renault weer bij de favorieten moet worden gerekend, alleen al op basis van de betrouwbaarheid van de wagen. ’t Zou me dus verwonderen, mocht Alonso keer op keer genekt worden door pech. Maar toch… Ik kan me zelfs inbeelden dat hij misschien al twijfels krijgt over z’n transfer naar Mc Laren, nu hij kan merken dat Mc Laren het (voorlopig) weeral laat afweten qua betrouwbaarheid. Of zou Alonso al méér weten? Renault ontkent dat het ermee stopt na 2006. Er zal worden geoordeeld op basis van de resultaten. Maar is dat ook zo? Misschien weet Alonso nu al dat 2006 het laatste jaar wordt voor Renault en heeft hij eieren voor z’n geld gekozen. Alleen begrijp ik dan niet goed waarom hij dat al zo vroeg heeft bekend gemaakt. En zeker niet zonder medeweten van zijn ‘vriend’ Flavio. Het ‘passeren’ van Briatore is het mooiste bewijs dat de Formule 1 keiharde business is geworden, net als zo veel andere sporttakken. Ik heb altijd al veel respect gehad voor Alonso, maar daar heeft ie me toch wat negatief verrast.
Het is natuurlijk allemaal wat speculeren. Een eerste antwoord krijgen we op 12 maart in Bahrein. Dan zullen we weten wie het best heeft gewerkt, welke teams hun wagen het best hebben aangepast aan de V8-motor. En inderdaad eigenaardig dat slechts drie teams ervoor hebben gekozen om enkele weken voor de start van het seizoen te gaan testen in Bahrein. Of zoals Jenson Button zich afvraagt: “Hebben die teams dan zo veel zelfvertrouwen of zijn ze gewoon dom?†Ik kan me inderdaad voorstellen dat het geen overbodige luxe is om bij die veel warmere temperaturen te gaan testen. Of begrijp ik het verkeerd dat Red Bull bijvoorbeeld onlangs nog problemen had met de koeling…onder winterse temperaturen? Ach, de teams zullen wel weten waar ze mee bezig zijn zeker? Hoe dan ook, als je ’t mij vraagt, wordt 2006 een spetterend seizoen, met teams die veel meer aan elkaar zullen gewaagd zijn, met een interessanter kwalificatiesysteem en…met bandenwissels. Flavio Briatore is er nog altijd niet goed van. Op de presentatie van de Renault wagen in Monaco kon hij het niet nalaten om eens na te trappen naar Red Bull, het enige team dat gestemd had tégen het systeem van vorig jaar, zonder bandenwissels dus. Red Bull rijdt ook wel met Michelin, maar heet hun krachtbron niet toevallig Ferrari? Nu mogen Mateschitz en co tot nu toe altijd hebben beweerd dat Red Bull volledig onafhankelijk is, dat Ferrari hen niets in het oor heeft te fluisteren, de Formule 1-wereld is een politiek kluwen geworden waarbij het achterste van de tong amper wordt getoond. En aangenomen wordt dat Bridgestone wel eens bevoordeeld zou kunnen worden door die bandenwissels. En met welke banden rijdt Ferrari? Juist….
Stefaan Lammens
VRT TV Sporza F1-commentator
Stefaan Lammens studeerde op het einde van de jaren ’80 af als licentiaat vertaler Engels-Duits. Na z’n studies werkte hij vijf jaar als enige vaste beroepssportjournalist bij het West-Vlaamse weekblad Het Wekelijks Nieuws. In die periode begon ie ook als losse medewerker voor VRT TV Sport te werken, tot toenmalig eindredacteur Marc Stassijns hem vroeg om full time op de redactie in Brussel aan de slag te gaan. Dat doet ie nu al bijna negen jaar. Eerst deed ie vooral veel ervaring op achter de schermen, sinds 2000 is Stefaan ook te zien óp het scherm als presentator/anker. Dit jaar begint ie aan z’n vijfde jaar als F1-commentator. Stefaan Lammens wordt 39 jaar in juli.
Hoeveel hadden die drie Euromillions-winnaars nu elk weer gewonnen? 63 miljoen euro? Het hield menig journalist op de VRT TV-sportredactie bezig. En of je zo veel geld wel kon opdoen in een mensenleven? Toen dacht ik meteen aan de slordige 70 miljoen euro die Michael Schumacher élk jaar verdient. Die vraagt zich waarschijnlijk elke dag af wat hij nog NIET in z’n bezit heeft. En daarmee komen we bij de vraag of 2006 het laatste jaar is waarin hij zo veel zal opstrijken.
a:0:{}
Stopt Schumi na 2006 of niet? Gaat hij eventueel door bij een ander team of wordt hem een adviserende functie aangeboden bij Ferrari zodat hij ‘thuis’ kan blijven? Zeker is dat Michael de sleutel in handen heeft wat de toekomst van een aantal andere rijders betreft. Nu we al weten dat Alonso in 2007 voor Mc Laren gaat rijden, wordt de kans steeds groter dat Raikkonen volgend jaar bij ‘het steigerende paard’ op stal gezet wordt. Dat is toch wat ik ervan denk. Deed het gerucht vorig seizoen niet de ronde dat de Fin al een voorcontract had getekend bij Ferrari? Uiteraard wordt zoiets snel ontkend – ze handelen niet allemaal zoals Alonso en Ron Dennis – maar waar er rook is, is er vuur nietwaar? Of moeten we toch rekening gaan houden met een ‘Italo-move’ van Valentino Rossi? Alonso én Raikkonen in één team, ’t zou schitterend zijn. Doet zelfs wat terugdenken aan het duo Prost-Senna destijds. Pure nostalgie ! Maar ook wel een illusie, denk ik. In de tijd van Prost en Senna werd er veel meer met het hart gereden, nu gaat het er allemaal veel meer berekend aan toe. Dat is ook één van de redenen waarom de Formule 1 nu al jaren van z’n pluimen aan het verliezen is naar het grote publiek toe. Vergelijk het een beetje met het hedendaagse voetbal. Hoeveel voetballers kunnen nog zeggen dat ze prat gaan op clubliefde? Hoeveel voetbalfans kunnen een speler nog in hun hart sluiten? Het jaar nadien is die speler misschien toch wel weg naar een andere club. Wel, dat gevoel had ik ook een beetje bij de transfer van Alonso. Groot gemaakt door Renault en dan – hupla – tot ieders verbazing au revoir en adieu. Hoe moet je je nu voelen als mecanicien of ingenieur van Renault? Moet je jezelf honderd procent inzetten voor iemand die een jaar later toch weg is? En hoe sterk zal de drang zijn van Alonso zelf om alles te geven? Zelf beweert de Spanjaard dat die transfer zijn motivatie niet kleiner zal maken. Ik wil hem best geloven, want Alonso is een prof van het betere soort. Dat kan niemand ontkennen. Hij is zo bezeten door z’n sport dat hij het tegenover zichzelf niet kan maken om de teugels te vieren. Prestige, weet je wel? Maar wat als het in de eerste wedstrijden niet goed gaat met hem, zeker als mechanische pech aan de basis zou liggen? Dan kweek je toch de neiging om te gaan denken: “volgend jaar rij ik toch elders. Nog 13 races en ’t is voorbij.” Nu hebben de wintertesten tot nu toe aangetoond dat Renault weer bij de favorieten moet worden gerekend, alleen al op basis van de betrouwbaarheid van de wagen. ’t Zou me dus verwonderen, mocht Alonso keer op keer genekt worden door pech. Maar toch… Ik kan me zelfs inbeelden dat hij misschien al twijfels krijgt over z’n transfer naar Mc Laren, nu hij kan merken dat Mc Laren het (voorlopig) weeral laat afweten qua betrouwbaarheid. Of zou Alonso al méér weten? Renault ontkent dat het ermee stopt na 2006. Er zal worden geoordeeld op basis van de resultaten. Maar is dat ook zo? Misschien weet Alonso nu al dat 2006 het laatste jaar wordt voor Renault en heeft hij eieren voor z’n geld gekozen. Alleen begrijp ik dan niet goed waarom hij dat al zo vroeg heeft bekend gemaakt. En zeker niet zonder medeweten van zijn ‘vriend’ Flavio. Het ‘passeren’ van Briatore is het mooiste bewijs dat de Formule 1 keiharde business is geworden, net als zo veel andere sporttakken. Ik heb altijd al veel respect gehad voor Alonso, maar daar heeft ie me toch wat negatief verrast.
Het is natuurlijk allemaal wat speculeren. Een eerste antwoord krijgen we op 12 maart in Bahrein. Dan zullen we weten wie het best heeft gewerkt, welke teams hun wagen het best hebben aangepast aan de V8-motor. En inderdaad eigenaardig dat slechts drie teams ervoor hebben gekozen om enkele weken voor de start van het seizoen te gaan testen in Bahrein. Of zoals Jenson Button zich afvraagt: “Hebben die teams dan zo veel zelfvertrouwen of zijn ze gewoon dom?” Ik kan me inderdaad voorstellen dat het geen overbodige luxe is om bij die veel warmere temperaturen te gaan testen. Of begrijp ik het verkeerd dat Red Bull bijvoorbeeld onlangs nog problemen had met de koeling…onder winterse temperaturen? Ach, de teams zullen wel weten waar ze mee bezig zijn zeker? Hoe dan ook, als je ’t mij vraagt, wordt 2006 een spetterend seizoen, met teams die veel meer aan elkaar zullen gewaagd zijn, met een interessanter kwalificatiesysteem en…met bandenwissels. Flavio Briatore is er nog altijd niet goed van. Op de presentatie van de Renault wagen in Monaco kon hij het niet nalaten om eens na te trappen naar Red Bull, het enige team dat gestemd had tégen het systeem van vorig jaar, zonder bandenwissels dus. Red Bull rijdt ook wel met Michelin, maar heet hun krachtbron niet toevallig Ferrari? Nu mogen Mateschitz en co tot nu toe altijd hebben beweerd dat Red Bull volledig onafhankelijk is, dat Ferrari hen niets in het oor heeft te fluisteren, de Formule 1-wereld is een politiek kluwen geworden waarbij het achterste van de tong amper wordt getoond. En aangenomen wordt dat Bridgestone wel eens bevoordeeld zou kunnen worden door die bandenwissels. En met welke banden rijdt Ferrari? Juist….
Stefaan Lammens
VRT TV Sporza F1-commentator
Stefaan Lammens studeerde op het einde van de jaren ’80 af als licentiaat vertaler Engels-Duits. Na z’n studies werkte hij vijf jaar als enige vaste beroepssportjournalist bij het West-Vlaamse weekblad Het Wekelijks Nieuws. In die periode begon ie ook als losse medewerker voor VRT TV Sport te werken, tot toenmalig eindredacteur Marc Stassijns hem vroeg om full time op de redactie in Brussel aan de slag te gaan. Dat doet ie nu al bijna negen jaar. Eerst deed ie vooral veel ervaring op achter de schermen, sinds 2000 is Stefaan ook te zien óp het scherm als presentator/anker. Dit jaar begint ie aan z’n vijfde jaar als F1-commentator. Stefaan Lammens wordt 39 jaar in juli.