Staan er vijf F1-teams te koop?

Maar liefst vijf van de huidige F1-teams zouden eventueel bereid zijn om op zijn minst een deel van het team te verkopen aan investeerders.
Volgens een rondvraag van ‘Motorsport-Total’ zouden vijf teams bij een toenadering door investeerders maar al te graag onderhandelen over een eventuele verkoop van de volledige renstal of toch op zijn minst een deel ervan.

Het zou hierbij gaan om Hispania Racing team, Virgin, Force India, Sauber en Toro Rosso. Van het laatste team is trouwens reeds langer geweten dat het te koop stond. Dietrich Mateschitz zat immers binnen de Formule 1 met het luxeprobleem dat hij twee renstallen diende te onderhouden.

In 2008, na het succesvolste seizoen ooit van Toro Rosso, verkocht Gerhard Berger zijn belang van vijftig procent aan Dietrich Mateschitz. Mateschitz wou vervolgens de renstal in zijn geheel verkopen maar buiten enkel vage contacten kwam er verder niks uit de bus. Daarna werd het erg stil rondom de eventuele verkoopplannen voor Toro Rosso maar deze zouden terug naar de voorgrond zijn gekomen.

“Er zijn geruchten maar momenteel zijn er geen concrete plannen,” liet een woordvoerster van Red Bull verstaan.

Destijds zou de vraagprijs zo’n 80 miljoen euro geweest zijn, maar ondertussen zou die prijs reeds gezakt zijn naar zo’n 30 miljoen euro. Maar concrete overnameplannen zijn er blijkbaar nog niet. Mogelijk is de oorzaak dat het ondanks de lagere prijs nu ook veel duurder is om de renstal van een wagen te voorzien. Destijds kon je als koper nog aanspraak maken op een klantenchassis van Red Bull.

In het verleden werden ondermeer ook Durango en Jacques Villeneuve gelinkt aan Toro Rosso maar die denkpiste lijkt dood te lopen. Een andere naam die vaak terugkomt is die van Carlos Slim. Carlos Slim is volgens Forbes momenteel de rijkste man op aarde en dat heeft de Mexicaanse ondernemer hoofdzakelijk te danken aan zijn telecomconcern Telmex. Carlos Slim wordt echter ook aan Sauber gelinkt.

Daarmee komen we meteen bij Peter Sauber uit die reeds bij de presentatie van de Sauber C29 aankondigde dat hij zijn participatie in het team vrijwillig opnieuw zou verkopen. Die participatie verkreeg Peter Sauber opnieuw nadat BMW uit de Formule 1 stapte.

Ook Hispania Racing zou eventueel overgekocht kunnen worden. Ook daar zou men maar al te graag investeerders aantrekken want de renstal zou financiële moeilijkheden hebben, al ontkent Colin Kolles dat met klem.

Een ander verhaal is dan weer Virgin racing. Daar kondigde Richard Branson onlangs nog aan dat hij de renstal onvoorwaardelijk blijft steunen met het oog op het komende seizoen. Meer zelfs, Virgin is bereid om sponsorplaats op de wagen in te leveren zodat er nieuwe sponsors kunnen worden aangetrokken. Ook daar zou wel eens een nieuwe eigenaar aan het roer kunnen komen wanneer een grote investeerder opduikt. Virgin heeft immers geen meerderheidsbelang in het team. Virgin beperkt zijn rol immers tot naamsponsor.

En zo komen we uiteindelijk bij Force India terecht. Vijay Mallya staat bij de renstal uit India aan het roer, althans dat denken de meesten. In het echt is de Nederlandse familie Mol samen met Vijay Mallya de eigenaar van het team.

Vijay Mallya heeft met Force India eindelijk op sportief vlak enkele kleine successen beet maar de hoofddoelstelling is om aan de start te verschijnen van de eerste GP van India. Meer zelfs, men zou maar al te graag voor het eerst een Indiër op het podium zien.

Door de financiële crisis hebben heel wat constructeurs en teams zich de voorbije jaren teruggetrokken uit de Formule 1. Toch lijkt de sport nog een grote aantrekkingskracht te hebben voor investeerders. Zo waren er heel wat geïnteresseerden in de dertiende gridplaats.

Helaas werd geen van de ingediende projecten goedgekeurd door de FIA. Maar niets belet ondermeer Durango, Villeneuve, Carlos Slim, Zoran Stefanovic en consoorten om een bestaand team over te nemen en zo in 2011 op de grid te verschijnen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:1:{s:9:”file_name”;s:27:”wagens_ingepakt_620_260.jpg”;}
Maar liefst vijf van de huidige F1-teams zouden eventueel bereid zijn om op zijn minst een deel van het team te verkopen aan investeerders.