Stoffel Vandoorne kijkt uit naar nieuwe uitdaging in Formule E bij DS Penske: “Het gevoel is goed”

Mercedes Formule E team
Mercedes Formule E team

De voorbije twee seizoenen kwam de kampioen in de Formule E met Nyck de Vries en Stoffel Vandoorne van bij Mercedes maar de terwijl de Vries zijn kans zal wagen in de Formule 1 maakt Stoffel vandoorne volgend jaar de overstap naar DS Penske.

Afgelopen seizoen volgde Stoffel Vandoorne zijn teamgenoot bij Mercedes, Nyck de Vries, op als wereldkampioen in de Formule E. Voor komend seizoen trekt Mercedes de stekker uit haar Formule E-project en zoeken de rijders andere oorden op. Zo zal Nyck de Vries aan de slag gaan bij AlphaTauri in de Formule 1 terwijl Stoffel Vandoorne verder gaat in de Formule E bij het team van DS Penske.

“Eigenlijk was al het al van bij het begin van vorig seizoen duidelijk dat Mercedes niet zou verdergaan in de Formule E en dat liet me toe om al op tijd naar iets anders uit te kijken,” aldus Vandoorne tegenover de verzamelde media.

“Ik raakte snel in gesprek met DS Penske, mede omdat ik al veel mensen binnen het team kende. Zulke gesprekken vinden regelmatig plaats, maar vanaf de E-Prix in Mexico werden de gesprekken tussen DS Penske en mij concreter.”

“We kwamen tot een akkoord en daar was ik erg blij mee, want ik wil graag bij een fabrieksteam blijven.”

Omdat het team van Mercedes overgenomen wordt door McLaren zou dat niet mogelijk geweest zijn als hij daar zou blijven.

“Met het team blijft natuurlijk veel hetzelfde, maar het verandert van een fabrieksteam naar een klantenteam, onderschat dat niet in de Formule E.”

“In deze klasse kan het niet veel kwaad om een klantenteam te zijn, maar de status van ‘klant’ zal het team wel wat veranderen.”

“Ik wilde absoluut een nieuwe generatie auto’s rijden met een fabrieksteam, omdat we meer mogelijkheden hebben om te testen en dat is een belangrijke factor in de strijd om de wereldtitel. Dit geeft ons een voordeel met DS Penske richting volgend jaar.”

Bij DS Penske komt Vandoorne ook in een team dat weet wat het is om te winnen want het team wist al twee keer kampioen te worden in het Formule E-kampioenschap.

“We werken hier heel anders dan bij Mercedes, dus het is heel interessant om deel uit te maken van dat proces. Het is leuk om nu bij DS Penske te werken, want zij hebben in het verleden natuurlijk veel succes gehad.”

“Het is een team van hoge kwaliteit, vooral op het gebied van softwareontwikkeling”, aldus Vandoorne.

“Ik heb altijd sterke teamgenoten gehad, kijk maar naar Fernando Alonso en Jenson Button die ik in de Formule 1 als teamgenoten heb gehad. In de Formule E was mijn teamgenoot De Vries wereldkampioen.”

“Dat is wat ik ook wil, een sterke teamgenoot, want zo push je elkaar, dus ik kijk ernaar uit om met Vergne te racen. Hij is een heel sterke teamgenoot en hij was vorig jaar natuurlijk een van de concurrenten in de strijd om de titel.”

“Aan het begin van het jaar zullen we zeker om de tafel gaan zitten om wat richtlijnen op te stellen. Het is echter heel moeilijk om die in de Formule E te beschrijven, omdat het veld zo dicht op elkaar zit.”

“In het algemeen komt het erop neer dat je goed met elkaar moet kunnen opschieten en niet met elkaar in aanraking moet komen, er is dus geen behoefte aan een status als nummer één of twee, dat is alleen nodig als een van de twee rijders theoretisch niet meer in staat is de titel te winnen.”

Vandoorne zal zich moeten aanpassen aan zijn nieuw team maar iedereen zal zich moeten aanpassen aan de nieuwe bolides. De derde generatie FE-bolides is krachtiger en bovendien is er ook een nieuwe bandenleverancier want Michelin werd afgelost door Hankook.

“Tot nu toe heb ik een goed gevoel bij de Gen3-auto, we remmen nu zelfs bijna volledig elektrisch. De auto’s accelereren ook sneller, maar dat went eigenlijk sneller.”

“Ik ben voorstander van de nieuwe auto en we zitten allemaal in een nieuw leerproces. We zijn in de FE ook van bandenleverancier veranderd van Michelin naar Hankook.”

“Tot nu toe had ik weinig grip met de auto, dat lijkt me geen geheim. De banden hebben minder grip en dat voel je met de auto die sneller is geworden.”

“Dat maakt het uitdagend om de bochten te rijden in deze auto en bij het remmen voel je echt een groot verschil. Met de Michelin band kon je wat meer op de banden leunen en dat is nu met de Hankook-banden wel anders.”

“Ik heb nog wat tijd voor het seizoen om aan de banden te werken, dus het is waarschijnlijk goed om de komende tijd nog wat te testen, zodat de juiste bandenkeuzes gemaakt kunnen worden.”

Ten slotte is ook het systeem van de ‘Fanboost’ overboord gegooid, de fans kunnen dus niet meer stemmen om hun favoriete rijder van meer vermogen te voorzien.

“Ik heb de fanboost heel vaak gewonnen, dus ik kan er niet veel over zeggen”, vertelt Vandoorne.

“Vanuit sportief oogpunt was het misschien geen eerlijke factor, dus op de lange termijn is het beter om dit element te schrappen om de klasse professioneler te maken.”

“Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we moeten kijken hoe we de interactie met de fans kunnen vervangen. Voorlopig is daar echter nog geen oplossing voor.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sinterklaas 2022Sinterklaas 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sinterklaas 2022Sinterklaas 2022