“Stop met kritiek te geven op Schumacher”

Mercedes Motorsport directeur Norbert Haug stelde zopas voor dat de media misschien maar eens moet stoppen met het verspreiden van kritiek over zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher.
Tijdens de GP van Hongarije zagen we allemaal op welke wijze Rubens Barrichello voorbij Michael Schumacher moest geraken. In 2010 zien we gedurende zowat iedere wedstrijd de wagens van Red Bull vooraan richting de finish rijden. Als dat dan al eens niet het geval is, dan is een der Red Bull-rijders op een achterligger gereden, of ze reden simpelweg elkaar van de baan. De sport is in elk geval nooit zonder gevaar, het nemen van een risico zit zelfs verwerkt in het huidige puntensysteem.

In Hongarije zou men bijna vergeten zijn om de aankomst van Mark Webber op televisie te tonen. De reden was dat Schumacher en Barrichello ons, net als vroeger, even op het puntje van onze stoelen brachten. Dat de uiteindelijke actie van Schumacher onveilig was, dat kunnen we zeker niet ontkennen.

Toch is de media momenteel wat te hard van stapel aan het lopen. De Duitse legende kan niet aan de wagen wennen, hij is levensgevaarlijk voor de sport, en in Monaco beging hij een zware fout door Alonso te passeren in de laatste ronde. Met een reglement dat zelfs door veel supporters wordt in twijfel getrokken, met zo’n reglement moeten rijders in Monaco op enkele centimeters van muren racen. Ik dacht het niet helemaal.

Toch lijkt de pers niet te willen ondervinden dat het machteloos staat tegen de samenwerking van de Duitser en Mercedes. Beide partijen beseffen maar al te goed dat Mercedes vooral in Duitsland haar wagens moet verkopen, en niet aan de pers op zich. Aan het begin van het seizoen verklaarde Eddie Jordan zelf nog dat Schumacher niet uitdrukkelijk werd aangetrokken om overwinningen te behalen.

“De aandacht die Schumacher weet te trekken is immens. Zijn comeback is een goede zaak voor de sport, maar zeker Mercedes kan veel voordeel uit hem halen”, zo liet Eddie Jordan verstaan.

Op zondag dacht ik dan de zowat zieligste verklaring van Barrichello ooit te hebben gehoord. De Braziliaan noemde het bewuste incident zijn gevaarlijkste ervaring binnen de sport. Misschien moet Barrichello maar eens leren dat dit strijden was, en dat hij op die manier misschien ook minstens één wereldtitel zou kunnen veroveren. De F1 is een bedrijf, elk team is een bedrijf op zich. Barrichello waant zich volgens veel supporters (Twitter) iemand die automatisch voordeel krijgt binnen een renstal.

Bij Brawn GP lukte het hem echter eveneens niet, Jenson Button pakte dan weer wel de titel in identiek dezelfde wagen. Als men Schumacher in 2010 met Nico Rosberg wil vergelijken, dan mag men Barrichello gerust met Button vergelijken.

Ook verklaarde Barrichello dat een rijder zijn rijlijn moet behouden zodat de achterligger geen gevaar loopt. In dat geval draait de sport enkel en alleen nog om de snelste en betrouwbaarste wagen. Misschien moet men dan de wereldtitel voor een rijder maar afschaffen. Als één van beide teamgenoten sneller is dan de ander, dan mag men elkaar toch niet zomaar laten passeren. Dat de FIA zelf niet in die regel gelooft werd gelijk ook duidelijk.

“Er is niet echt een regel voor maar als rijder wissel je uit veiligeid meteen van rijlijn”, zo verklaarde Barrichello die eerder over de radio liet weten dat Schumacher de deur telkens foutief zou toegooien.

In principe sprak hij over schijnbewegingen zoals die eveneens in de voetbalwereld plaatsvinden. Mag een rijder plots niet meer technisch en strategisch gaan denken? Het ergste is dat de pers zijn woorden als een fopspeen vol suiker in de mond nam. Volgens Norbert Haug mag de pers nu ook wel beginnen minderen met het verspreiden van kritiek.

Wat weet de pers door telkens een standaardverklaring te krijgen, zonder intern met Schumacher of Mercedes GP te kunnen spreken? Niets toch, enkel vermoedens, geruchten, en een kans op extra inkomsten van goedgelovige supporters. Jullie weten het misschien nog niet maar Schumacher heeft voor het eerst in zijn carrière zijn excuses aangeboden. Weinig roddelblaadjes wisten dit even te vermelden.

“Michael denkt enkel aan het behalen van overwinningen. Hij heeft zijn excuses aangeboden en zijn straf heeft hij eveneens weten te aanvaarden. De media moet nu maar eens een lijn trekken onder dit onderwerp”, aldus Norbert Haug.

image
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print