Stroompannes verantwoordelijk voor uitstellen start GP van Monaco

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Een stroompanne die de systemen van de F1-grid deed uitvallen was mede verantwoordelijk voor het uitstellen van start van de GP van Monaco. Het was ook de reden waarom er geen staande start kon gegeven worden na de rode vlag situaties.

Aanvankelijk zorgde de regen er voor dat de start van de GP van Monaco danig in de war gestuurd werd. De formatieronde werd verlaat naar 15u09 en de start werd nadien nog verlaat naar 15u16, met een start achter de safety car. Na twee ronden achter de safety car zorgde een hevige regenbui ervoor dat we een rode vlag te zien kregen.

Initieel werd de start verlaat naar 15u16 om de teams de kans te geven om regenbanden te monteren voor de hevige regenval die tijdens de formatieronden viel. Toen alle auto’s in de pitlane stonden tijdens de rode vlag-situatie zorgde een stroompanne ervoor dat de startsystemen niet werkten en duurde het om en bij de vijfenveertig minuten alvorens er een rollende start kon gegeven worden.

Naar verluidt had de FIA voor de eerste rode vlag-situatie een staande start kunnen geven maar door de stroomonderbreking zou het onzeker geweest zijn of het startsysteem daarna nog volledig zou werken, daarom werd er steeds gekozen voor een rollende start.

Volgens een regel die in de aanloop naar het seizoen 2020 in het leven geroepen werd kan de wedstrijdleiding beslissen om na een rode vlag te kiezen voor een staande start. In dit geval zou dat zowel voor de eerste rode vlag als bij de tweede, ten gevolge van de crash van Schumacher, gerechtvaardigd geweest zijn.

Een aantal rijders begrepen niet waarom de race niet gewoon om vijftien uur op gang geschoten werd omdat ze dachten dat ze de regen wel aan zouden kunnen. De FIA liet weten dat de wedstrijdleiding een felle bui aan het volgen was die zeer snel naderde. Het opschorten van de start was volgens de FIA dan ook louter voor de veiligheid omdat er tijdens het hele weekend nog niet gereden was in natte omstandigheden. 

Haas-rijder Kevin Magnussen vond alvast dat ze hadden kunnen starten: ”Natuurlijk was er daarna een moment dat het stortregende en dat er een rode vlag zou gekomen zijn. Maar dat hoort bij racen.”

“Als de omstandigheden goed zijn, moeten ze gewoon starten. Of ons misschien een spoedcursus nat-weer-rijden geven of zo, of wat lessen volgen,” sluit de Deen met een kwinkslag af. 

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer