We bevinden ons in de laatste rechte lijn naar het begin van het nieuwe F1-seizoen maar desondanks is er ook nog heel wat onduidelijkheid. Vooral de sprintraces en het budgetplafond vormen nog een onderwerp van discussie.
Het nieuwe F1-seizoen 2022 wordt gekenmerkt door de grootste reglementswijzigingen in meer dan tien jaar. Veel regels liggen al lang vast en uiteraard zijn er de nieuwe F1-bolides maar blijkbaar wordt er achter de schermen nog flink gediscussieerd over enkele aspecten.
Een eerste punt waarover de voorbije dagen onduidelijkheid ontstond was de duur van de oefensessies op vrijdag. Omwille van de pandemie met het coronavirus werden deze vorig jaar ingekort tot slechts een uur per sessie.
Er was sprake van dat de oefensessies op vrijdag dit jaar opnieuw twee keer anderhalf uur zouden duren maar dat blijkt dan toch niet het geval te zijn. De oefensessies zullen opnieuw slechts telkens een uur duren, net als de oefensessie op zaterdag.
Over de sprintraces wordt nog wel druk gediscussieerd. Het was de bedoeling om na het experiment van vorig jaar ook komend seizoen sprintraces te organiseren en het aantal uit te breiden.
De discussie draait vooral rond de eventuele schade die gereden wordt tijdens de sprintraces. Verschillende teams willen daarom dat het budgetplafond wordt opgetrokken, bijvoorbeeld met 5 miljoen dollar. Minstens acht van de tien teams moeten akkoord zijn om de regel aan te passen.