Teams verwijderen verf van F1-bolides in de strijd tegen de kilo’s

Williams F1 team
Williams F1 team

Formule 1-teams laten meer en meer delen van hun auto’s kleurloos in de strijd tegen de kilo’s en het ‘overgewicht’ waarmee hun F1-bolides momenteel kampen. Het gewicht van de verf uitsparen is één van de eenvoudigste manieren om de F1-bolide is minder zwaar en dus ook sneller te maken.

Het minimumgewicht van de F1-bolides in 2022 bedraagt momenteel 798 kilogram en dat is zo’n 46 kilogram meer dan vorig jaar. Maar door de reglementswijzigingen die onder andere grotere wielen met zich meebrachten is het voor de teams nog altijd moeilijk om die minima te halen. 

Alles is dan ook geoorloofd in de strijd tegen de kilo’s en dat viel ook het voorbije raceweekend op in Imola want bij Williams zijn een aantal delen van de FW44 niet meer voorzien van een kleurtje. McLaren en Aston Martin gingen het team uit Grove al voor door tijdens de voorbereidende wintertests verf van hun F1-bolides te halen.

Andreas Seidl van McLaren liet al weten dat het verwijderen van de lak een goede manier is om gewicht te verliezen zonder de betrouwbaarheid of de prestaties van de bolides in het gedrang te brengen. 

 “Het is nog steeds een voortdurende uitdaging voor veel teams, waaronder ook wij,” zei Seidl bij ‘RaceFans.’ “Het doel is duidelijk, om zo snel mogelijk tot het minimumgewicht te komen.”

“Maar je moet rekening houden met wanneer je welke upgrades brengt. Wat is het budget dat je wanneer wilt investeren? Als je gaat over vermindering van het gewicht is betrouwbaarheid ook altijd een onderwerp. Het is dus een behoorlijk complexe uitdaging.”

Gewicht is volgens Aston Martin-teambaas Mike Krack dit jaar één van de twee belangrijkste differentiators op het vlak van performance.

“De redenen waarom teams presteren en anderen niet liggen op dit moment bij de aerodynamica en het gewicht van de auto”, aldus Krack. 

“Dus terwijl we vooruitgang boeken aan de gewichtskant hebben we geworsteld met de aerodynamica, dus dit is iets waar we ons echt op moeten richten.”

Of hoe dit jaar meer dan ooit in de Formule 1 wordt bewezen dat ‘marginal gains’ het verschil maken tussen winst en verlies.

De Williams F1-bolide met nog een volledig ‘blauwe’ livery tijdens de eerste race in Bahrein – Williams F1 team