Terugblik seizoen 2010 – Deel 1

De jonge Duitser Sebastian Vettel greep zondag in Abu Dhabi zijn eerste wereldtitel. Deze jonge knaap, die de Ferrari-fans een trauma en een paar slapeloze nachten wist te bezorgen, vervulde hiermee zijn ultieme jongensdroom. De F1 houdt nu een vier maanden durende winterslaap. De teams werken echter door, de bolides voor volgend seizoen moeten opnieuw in staat zijn om topprestaties te leveren. F1journaal blikt kort terug op het seizoen 2010, het spannendste seizoen ooit.
image14 maart: Bahrein (Bahrain International Circuit)
De aftrap van het nieuwe seizoen was een feit. Vettel greep zijn eerste pole van het seizoen, één van de vele die nog zouden volgen. Zijn pole omzetten in een overwinning lukte echter niet want hij kreeg af te rekenen met technische problemen. De tijden van de jonge RedBull-rijder werden trager en trager, en in de 34ste ronde was de eerste plaats voor Fernando Alonso een feit. Ook Felipe Massa slaagde erin om Vettel de loef af te steken. De eerste dubbel voor Ferrari sinds lange tijd was een feit. Fernando Alonso behaalde in zijn eerste race voor de Scuderia meteen de zege. Sebastian Vettel slaagde er nog in om vierde te worden, een uitslag die op het einde van het seizoen cruciaal zou blijken voor het behalen van zijn eerste wereldtitel.

28 maart: Australië (Albert Park – Melbourne)
Op 28 maart was het zover, de tweede race van het seizoen werd gereden. Deze wedstrijd, die voor de Australiër Mark Webber (Red Bull) een thuisrace is, bood veel meer spektakel dan de race in Bahrein. Dit kwam mede door de regen die net voor de start van de race was gevallen. De rijders duelleerden met elkaar en Fernando Alonso kwam net na de start door een aanrijding met Button zelfs achterstevoren te staan. Vettel had opnieuw geen geluk, net zoals twee weken ervoor in Bahrein kreeg hij te kampen met technische problemen. Deze keer kon hij de race echter niet uitrijden. Button won de GP van Australië door een vroege pitstop waarin hij zijn intermediates voor slicks wisselde. Mark Webber behaalde een teleurstellende negende plaats.

4 april: Maleisië (Sepang International Circuit – Kuala Lumpur)
Derde keer goede keer dacht Sebastian Vettel toen hij in de eerste bocht voorbij zijn teamgenoot Mark Webber schoot. Nico Rosberg, die vanop de tweede plaats mocht vertrekken, kwam na een matige start achter Mark Webber terecht. Grote vreugde bij Red Bull. Het team behaalde haar eerste dubbel van het seizoen. De Italiaanse renstal Ferrari had minder geluk. Felipe Massa kon met zijn zevende plaats niet imponeren en Fernando Alonso blies in de voorlaatste ronde zijn motor op. Ook Michael Schumacher kende geen geluk, na tien ronden moest hij zijn defecte wagen in het gras parkeren.

18 april: China (Shanghai International Circuit – Shanghai)
In China wist regerend wereldkampioen Jenson Button (McLaren) zijn eerste overwinning van het nieuwe seizoen te behalen. Hij wist de race op het natte circuit te winnen door zijn sluwe pitstopstrategie. Terwijl de concurrentie vroeg in de race de pits inreed om de slicks te wisselen voor regenbanden, raasde de regerende wereldkampioen door op zijn sicks. Die tactiek pakte goed uit, want de regen viel veel later dan voorspeld. En er was nog meer goed nieuws voor McLaren, Lewis Hamilton wist immers de tweede plaats te verzilveren. Nico Rosberg eindigde voor de tweede keer na elkaar op het podium. Fernando Alonso kreeg voor een ‘jump start’ een drive-trough aangesmeerd en eindigde als vierde.

9 mei: Catalunya ( Circuit de Catalunya – Barcelona)
Op 9 mei streek de Formule 1 neer in Spanje. Webber greep de pole en won met overmacht de wedstrijd. Lewis Hamilton, die als tweede van de grid mocht vertrekken, behaalde na een ongeval de finish niet. Fernando Alonso greep, tot groot jolijt van de toeschouwers, de tweede plaats. Michael Schumacher behaalde met de vierde positie zijn beste resultaat van het seizoen. Zijn landgenoot, Sebastian Vettel, had opnieuw last van remproblemen en werd derde. Jenson Button werd vijfde en bleef aan de leiding van het klassement staan met drie punten voorsprong op Fernando Alonso.

image16 mei:
Monaco ( Circuit de Monaco)

Op 16 mei verzamelde de beau-monde zich op en rond het circuit van Monaco. Deze race, die de pracht van de Formule 1 uitstraalt, begon echter in mineur voor onze vriend Fernando Alonso. Hij maakte tijdens een oefensessie een stuurfout tussen Beau Rivage en Massenet die op brutale wijze door de bandenmuur werd afgestraft. Een troosteloze startpositie op de 24ste stek was het resultaat. De goden waren Mark Webber echter veel gunstiger gezind, hij mocht op de pole vertrekken en Robert Kubica (Renault) nam verrassend de tweede positie op de startgrid in. De race werd echter grondig verstoord door de Safety Car die maar liefst vier keer mocht uitrukken. Jenson Button zijn oververhitte motor kon de trage rondjes niet langer aan en gaf uiteindelijk de geest. Fernando Alonso, die tijdens de race zijn talent demonstreerde met zeer mooie inhaalmanoeuvres wist met zijn achtste positie de schade enigszins te beperken. Uiteindelijk bezorgden Mark Webber (1ste) en Sebastian Vettel (2de) hun team de tweede dubbel van het seizoen. Robert Kubica behaalde een mooie derde plaats.

30 mei: Turkije (Istanbul Park- Istanbul)
Deze race blijft bij de liefhebbers in het geheugen hangen als de race waar de onderlinge strijd tussen Webber en Vettel voor brokken zorgde. Webber die op kop reed werd ingehaald door zijn teamgenoot. Vervolgens liep het echter grondig mis. Toen Vettel bocht 11 wou indraaien raakte hij de wagen van zijn teamgenoot waardoor beide wagens van de baan gingen. Mark kon nog doorrijden, een woedende Sebastian Vettel moest de race verlaten. Mark verloor echter zijn koppositie aan beide McLarens, die later ook nog een onderlinge strijd uitvochten. Lewis kon zijn koppositie echter behouden toen McLaren aan Jenson Button een verdachte ‘safe fuel’ instructie gaf. De beide McLarens grepen de dubbel, Webber werd vierde. Ferrari kon met een zevende en een achtste plaats opnieuw niet imponeren.

13 juni: Canada ( Circuit Gilles-Villeneuve)
Op 13 juni was het zover, de GP van Canada was terug van weggeweest! En het beloofde een mooi spektakel te worden bij het zien van de startgrid. Met Hamilton-Vettel op de eerste startrij en Alonso–Button op de tweede startrij had deze race alles om de toeschouwers een mooi spektakelstuk voor te schotelen. Het werd inderdaad een mooie race. Uiteindelijk greep McLaren de tweede dubbelzege op rij. Lewis schoot de hoofdvogel af en Jenson mocht het tweede schavotje op het podium vervolledigen. Fernando Alonso eindigde op de derde plaats,Vettel en Webber eindigden respectievelijk vierde en vijfde.

image27 juni: Europa (Valencia Street Circuit – Valencia)
De race in Valencia had veel te bieden. Iets te veel zelfs voor Mark Webber, die ongetwijfeld zijn zwaarste crash ooit maakte. Hij heeft misschien geen geluk gehad wegens het verliezen van het kampioenschap, maar op die dag heeft zijn engelbewaarder toch zijn werk gedaan. Valencia werd ook gekenmerkt door nog een ander incident. Lewis Hamilton stak de Safety Car voorbij en kreeg hiervoor een drive-trough. Een terecht woedende Fernando Alonso bekloeg zich achteraf dat Lewis zijn tweede positie kon behouden door een bestraffing die veel te lang op zich liet wachten. Alonso verloor heel wat plaatsen door zich, in tegenstelling tot Lewis Hamilton, wel aan de verkeersregels te houden. Vettel won de race, de twee McLarens werden tweede en derde.

11 juli: Groot-Brittannië (Silverstone)
Silverstone, de plaats waar in 1950 de allereerste F1-race werd gereden! Met zijn prachtige bochten zoals Becketts, The Loop en Luffield. In mijn ogen, ondanks zijn ouderdom, één van de mooiste circuits. Vettel vertrok zoals gewoonlijk van op de pole. Hij had echter opnieuw geen geluk. Het Duitse supertalent beleefde een rampzalige start en kreeg een lekke band na een aanrijding met Hamilton. Na zijn pitstop belandde hij op de 24ste plaats waar hij aan een indrukwekkende inhaalrace begon, uiteindelijk wist hij nog de zevende plaats te bemachtigen. Webber, die in de eerste bocht al Vettel wist te verschalken, had na zijn zege via de radio een leuke boodschap voor Christian Horner in petto: “Perfectly, not bad for a second driver”. Alonso kreeg ook een onaangename verrassing. Toen hij zijn goede vriend Robert Kubica wou passeren reed hij door het gras. Een drive-trough was het resultaat, waardoor hij troosteloos veertiende werd. De McLarens presteerden echter veel beter, zij behaalden de tweede en vierde plaats.

Klik hier voor ‘Terugblik seizoen 2010 deel 2’.

Door Nicolas Delay.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:27:”terugblik_2010_headline.jpg”;}
F1journaal blikt terug op het seizoen 2010. Waar lieten de titelkandidaten punten liggen en wat zorgde voor de nodige commotie? Je komt het allemaal te weten.