Topoverleg tussen de teams en de FIA

Vandaag zal er een topoverleg worden gehouden tussen alle teams uit de F1 en de FIA. De teams hebben zich eerder dit jaar verenigd tot één grote groep genaamd FOTA. De Formula One Teams Association is de nieuwe naam van de vereniging die ervoor zal moeten zorgen dat de FIA haar plannen voor de toekomst duidelijker maakt.

De teams zullen samen met de FIA om de tafel zitten inzake de kosten die de F1 met zich meebrengt en de mogelijkheden tot besparen. De FIA is, zoals eerder vermeld, van mening dat de te hoge kosten van de sport niet langer toelaatbaar zijn. Aangezien op dit ogenblik al bepaalde teams meer geld investeren in de wagens dan ze per seizoen verdienen is het volgens de FIA best mogelijk dat er weldra teams zullen wegvallen. Om dit te vermijden wil men ook de teams voorstellen laten doen.

Verder wil de FIA het hebben over het gebruik van dieselinjectiemotors vanaf 2013. Samen met een elektronische versnellingsbak zouden de kosten nog eens moeten dalen dankzij het goedkopere onderhoud ervan. Zo wil men ook liefst nog maar één fabrikant voor de motor hebben en indien men daarmee niet tevreden is mag men zelfs de motor zelf blijven maken maar dan moet deze identiek zijn aan de standaardmotor die de FIA voorschrijft.

Vervolgens wil de FIA ook nog standaardonderdelen invoeren voor het chassis. Men geeft daarbij zelfs enkele voorbeelden zoals de wielen, ophanging en andere onderdelen die hoge kosten met zich meebrengen. Zelfs het bevriezen van de ontwikkeling voor bepaalde onderdelen is één van de mogelijkheden. Indien de veranderingen werkelijk zullen doorgaan zal de sport er zeker en vast niet meer uitzien zoals voorheen want toen speelde een designer nog een grote rol binnen het team.

De FIA staat zeer open voor veranderingen inzake de reglementering van de F1 als die de kosten kunnen inkrimpen. Men denkt hierbij ook aan het verbieden van bijtanken tijdens de race zelf maar men wil het liever houden op punten die voor de toeschouwers onzichtbaar zijn. Een punt dat men zeker nog wil aanhalen is de verdeling van de pitboxen en de ruimte die men er tot beschikking krijgt.

Volgens het Duitse magazine Auto, Motor und Sport zullen John Howett van Toyota en Luca di Montezemolo van Ferrari de woordvoerders zijn. Beide heren zullen dus in naam van alle teams spreken, namens de FOTA dus.