Toro Rosso moet op eigen benen leren staan

In 2010 zal de Italiaanse renstal Toro Rosso voor het eerst met een eigen wagen op de grid moeten verschijnen. Een onkost te danken aan het reglement?
Wat voor Dietrich Mateschitz ooit een gemak en een grote besparing was hoort vanaf 2010 dankzij het reglement tot het verleden. Eerder leverde Red Bull telkens een wagen af aan Toro Rosso, dat eveneens eigendom is van Red Bull-eigenaar Mateschitz, maar dat is vanaf 2010 niet meer mogelijk aangezien elk team verplicht is haar eigen wagen te bouwen.

In 2010 dus geen wagen die door de vingers van Adrian Newey is ontworpen en dan vergeten we niet dat de wagens net nu een drastische verandering zullen ondergaan omwille van het verbod op tanken. Voor Toro Rosso betekent dat zowat opnieuw debuteren in de F1 maar op een moeilijke manier waarschijnlijk.

De renstal is alvast gestart zijn met het uitvoeren van de crash-test van de nieuwe STR5 die dus vanaf maart zal worden ingezet. De test zou tot nu toe al twee miljoen euro gekost hebben maar men zat wel nog steeds op schema.

We zullen maar aannemen dat de Formule 1 nog steeds een dure sport is en daarom voeg ik er nog graag aan toe dat men bij Toro Rosso, na het aanwerven van 60 extra medewerkers, nog eens 25 mensen extra mensen in dienst moest nemen voor het eigen gebruik van een windtunnel. Toen Mateschitz in 2006 Minardi opkocht beschikte zijn renstal over slechts 80 medewerkers en op dit ogenblik zou dit aantal al naar 257 zijn gestegen.

Wordt Toro Rosso te duur voor Mateschitz of drinken we dan toch teveel Red Bull?

De Formule 1 moet voor Dietrich Mateschitz toch wel een hele grote passie zijn, al zegt hij dat Toro Rosso een project is ten gunste van Red Bull, een manier om eigen rijders eveneens een kans te geven maar vooral om ze te ontdekken. Zo behaalde Sebastian Vettel zijn eerste zege op Monza en stapte hij vervolgens over naar het grote Red Bull alwaar hij tot de voorlaatste race kans maakte op de wereldtitel in 2009. Allemaal in het voordeel van ons favoriete drankje, dat steeds goedkoper wordt, als we het mochten geloven.

De STR5 zal het alvast moeilijk krijgen om in 2010 nog eens een rookie als eerste over de streep te krijgen. De onkosten zullen deze keer bij Toro Rosso en dus Red Bull oplopen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print