Toro Rosso zoekt nog steeds naar oorzaak crash Brendon Hartley

Toro Rosso zoekt nog steeds naar de precieze oorzaak van het ophangingsprobleem dat Hartley hard deed crashen tijdens de vrije trainingen in Silverstone.


In de laatste vrije training van de GP van Groot-Brittannië ging Brendon Hartley op het einde van het Wellington rechte stuk keihard de bandenmuur in door een ophangingsprobleem aan zijn Toro Rosso. Hoewel het team nieuwe onderdelen aan het testen was, was het een onderdeel van de ‘oude’ specificatie van de ophanging.
Uit voorzorg werd na de crash van de Nieuw-Zeelander opnieuw teruggegrepen naar de oude ophanging op de auto van teamgenoot Pierre Gasly.

“Het onderdeel waar problemen mee waren was niet nieuw,” aldus technisch directeur James Key tegen ‘Autosport’. “Uit voorzorg hebben we een ander onderdeel terug vervangen door het oude, ook al was dat niet gerelateerd aan het probleem. Alles wordt nog onderzocht en we proberen het te begrijpen. We hebben tot op heden nog geen problemen gehad en zeker niet van die aard.”

“We hebben de eerste negen races afgewerkt zonder problemen. In Oostenrijk was er wat schade aan de spoorstangen maar de meeste rijders hadden hun auto wel ergens beschadigd en bij ons was er in het bijzonder een stevige aanvaring met een kerbstone.”

“Zoiets hebben we echter nog nooit gezien want de belasting op de ophanging linksvoor was zeker binnen de limieten waarvoor ze ontworpen is.”

“Het bewuste onderdeel was al meer gebruikt, de dag voordien, in Bahrein en in Canada, toch een circuit waar de remmen fel op de proef gesteld worden. Het is ook onderhouden, heeft een kwaliteitscontrole doorstaan en alles was in orde.”

“Daarom is het vreemd dat we nu plots een probleem hebben met een onderdeel dat, zo ver als wij kunnen zien, perfect normaal was. Nu moeten we proberen vast te stellen of er toch geen schade was.”

De brokstukken van de auto van Hartley werden teruggestuurd naar de fabriek en worden nu onderzocht zodat we kunnen uitvissen wat nu juist het probleem was.

“We hebben een aantal opties op verschillende uitkomsten,” gaat Key verder. “Pierre heeft probleemloos de raceafstand van tweeënvijftig ronden kunnen afleggen, het lijkt dus om een alleenstaand geval te gaan dat veroorzaakt werd door omstandigheden die we moeten proberen te begrijpen.”

“Brendon had gewoon enorm veel pech, het was duidelijk niet zijn fout maar het heeft zijn weekend wel negatief beïnvloed.”

Er werd in allerijl nog een nieuwe auto opgebouwd voor de onfortuinlijke Nieuw-Zeelander maar na één ronde zat zijn race er al weer op. James Key gaf toe dat de opgave onrechtstreeks een gevolg was van het heropbouwen van de auto.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print