Toto Wolff: “Hopelijk stapt Porsche toch nog in de F1, dat zou goed zijn voor ons imago”

Porsche Motorsport
Porsche Motorsport

Onlangs raakte bekend dat de stekker uit een mogelijke samenwerking tussen Red Bull en Porsche werd getrokken. Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff hoopt echter dat Porsche alsnog in de Formule 1 zal stappen, dat zou immers erg goed zijn voor het imago van de sport.

Al maanden waren er geruchten dat de Volkswagen Groep via Audi en Porsche in de Formule 1 zou stappen. Het was de bedoeling dat dit vanaf 2026 zou gebeuren, wanneer er een nieuw motorreglement in werking treed. 

Tijdens het raceweekend van de GP van België kondigde Audi officieel haar deelname aan als motorleverancier maar rond Porsche blijft het al wekenlang erg stil, dit terwijl aanvankelijk een aankondiging in Oostenrijk werd verwacht.

Uiteindelijk volgde het nieuws dat Porsche en Red Bull Racing dan toch niet gaan samenwerken. Volgens Toto Wolff is dat jammer voor de Formule 1 als sport en hij hoopt dat het Duitse automerk alsnog op een andere manier in de Formule 1 zal stappen. 

Tegen 15 oktober moeten kandidaat-motorleveranciers hun intenties kenbaar maken maar volgens Wolff kan er flexibel omgesprongen worden met die deadline.

“Ik denk niet dat je tegen 15 oktober echt moet inschrijven wanneer je er later erbij zou willen komen,” aldus Wolff. “Het zou zeker en vast geweldig zijn voor de Formule 1 mocht Porsche erbij komen. Ze moeten gewoonweg een ander interessant project zien te vinden of een team vinden dat ze eventueel kunnen kopen.”

“Misschien is het niet 2026 maar 2027 of 2028, het zou in ieder geval een mooie toegevoegde waarde op de startgrid zijn.”

Volgens Toto Wolff zorgt een groot en bekend automerk zoals Porsche sowieso voor een enorme meerwaarde en is het goed voor het imago van de Formule 1.

“Ieder groot bedrijf, zeker autoconstructeurs, inclusief Red Bull dat erg goed is op dat vlak, koopt een raceteam en investeert enorm veel geld in het runnen daarvan. Maar het investeert zelfs nog meer in het activeren van haar deelname, iets dat ook goed is voor de Formule 1,” aldus Wolff.

“Wanneer een merk zoals Porsche dat over heel de wereld gekend is, haar marketingdollars inzet in het activeren van haar F1-deelname, dan is dat voor ons allemaal goed.”

“Ik denk dat dit enorm belangrijk is, je runt niet gewoon je team, in al de landen waar je naartoe gaat voer je ook grote advertentiecampagnes en promoot je jouw merk.”

“Dat is waarom het voor de Formule 1 belangrijk is om zo’n grote namen te hebben die deelnemen.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print