Mercedes-teambaas Toto Wolff haalt het positieve uit wat een moeilijk seizoen was voor zijn team, dat is volgens hem noodzakelijk om verder te kunnen gaan.
Sinds het begin van het hybride-tijdperk in de Formule 1 in 2014 was het al Mercedes wat de klok sloeg, getuige daarvan zijn acht opeenvolgende wereldtitels bij de constructeurs. Afgelopen seizoen liep het echter moeizamer voor de Duits-Britse formatie en moesten ze Ferrari en Red Bull laten voorgaan in de eindstand van het het wereldkampioenschap.
Het zag er zelfs lang naar uit dat ze zich bij Mercedes moesten tevreden stellen met een seizoen zonder overwinning maar in de eindfase van het kampioenschap schreef George Russell toch nog de GP van Brazilië op zijn naam.
“We hebben het er de voorbije acht jaar over gehad, hoe we zouden reageren als dit zou gebeuren. Hoe zouden we met verliezen omgaan?” aldus Wolff in de podcast ‘Beyond the grid.’
“Het is onvermijdelijk dat het op een dag ging gebeuren, en hier zijn we nu. Op het vlak van performance kan je wel zeggen dat als je uit een reeks van acht opeenvolgende wereldtitels komt en plots ben je dan een halve seconde per ronde trager, en dan ben ik nog optimistisch, dat je er moet aan wennen.”
Maar doorheen het seizoen zijn ze in Brackley keihard blijven werken aan de W13 en dat heeft geloond, het bewijs daarvan is de overwinning van George Russell in Brazilië.
“Ik ben vooral trots op het team,” gaat Wolff verder. “De manier waarop we ons hersteld hebben gedurende het seizoen, want het was geen dipje in een enkele race. Het was ook niet het geval dat er een duidelijke weg naar boven was en dat alles steeds beter ging.”
“We hadden goede races en dan vielen we weer terug. Uiteindelijk zijn we veel korter bij onze rivalen, de teams aan de kop van het veld, dan we bij het begin waren.”
Wolff benadrukt ook dat je meer leert uit je fouten dan van je successen: “Je moet mislukken en het fout doen om te kunnen slagen”
“Uiteindelijk komt alles terug naar de volgende zin ‘De dagen dat we verliezen zijn de dagen waar onze rivalen spijt van krijgen, want dat zijn de dagen dat we het meeste bijleren.’ Hopelijk zal de toekomst dat ook uitwijzen.”
Hij hoopt uiteraard dat we Mercedes in 2023 weer zullen zien meedoen voor de prijzen maar hij geeft toe dat hij dat niet als vanzelfsprekend kan beschouwen.
“Ik ben meer het type man dat het glas halfleeg ziet, ik zie de risico’s. In feite, als je logisch probeert te zijn was Red Bull erg dominant gedurende dit seizoen.”
“Het zal heel moeilijk worden om een ontwikkelingscurve te hebben die steiler is dan die van hen, net zoals Ferrari. Maar ik geloof in organisatie.”
Bij het begin van het seizoen was Mercedes een van de teams die veel problemen ondervond van het zogenaamde porpoising maar een gevolg van dat probleem te verhelpen was dat de auto te traag geworden was om te kunnen wedijveren met Red Bull.
“In principe is het probleem niet een gebrek aan downforce maar wel de downforce laten werken op de auto.”
“Met alles wat we geleerd hebben, de waarden van het team, de mondigheid en de ‘no blame-cultuur’ denk ik dat we volgend jaar competitiever voor de dag zullen komen.”
“Hopelijk winnen we races op basis van onze eigen verdiensten en vechten we voor de titel. Maar is dat een zekerheid? Zeker niet.”