Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff heeft zich smalend uitgelaten over de plannen van Red Bull om zelf motoren te gaan bouwen in de toekomst.
Aan het einde van dit jaar stapt Honda uit de Formule 1 en bijgevolg zit Red Bull zonder motorenleverancier. De Oostenrijkse formatie heeft het ambitieuze plan opgevat om zelf krachtbronnen te gaan produceren. De eerste drie jaar zullen dat verder ontwikkelde Honda-motoren zijn maar vanaf 2025 willen ze met een geheel eigen ontwerp aan de start staan van het F1-kampioenschap.
Momenteel zijn ze bij Red Bull dus naarstig op zoek naar personeel voor hun nieuwe afdeling ‘Red Bull Powertrains’ en daarvoor proberen ze onder andere mensen van de concurrentie te overtuigen om over te stappen. Zo zijn er al vijftien medewerkers van Mercedes die de overstap maken en hoewel dat niet helemaal naar de zin is van Toto Wolff maakt de Oostenrijker zich nog niet al te veel zorgen.
“We hebben ongeveer negenhonderd mensen werken in Brixworth,” vertelde Wolff aan de Italiaanse editie van ‘motorsport.com‘. “Ze benaderden er honderd, en ze kregen er tussen de tien en vijftien, voornamelijk productiemedewerkers, geen performance-personeel.”
“En in dat opzicht, als ik een nieuwe fabriek zou bouwen, zou ik ook zo beginnen. Maar tussen het aannemen van twee handjesvol mensen en het hebben van een volledig up and running competitieve motorenfabriek, is er nog een behoorlijk lange weg te gaan.”
“Ik denk dat Red Bull dat kan, met de middelen die erin worden geïnvesteerd om een structuur op poten te zetten, maar Mercedes en de anderen zitten al vele decennia in de sport.”
“Dus vijftien jongens en een leeg gebouw zal niet voldoende zijn om over drie jaar competitief te zijn met een nieuwe power unit.
“Dat gezegd zijnde, nemen we ze heel serieus omdat ze een geweldig team zijn en de financiën hebben om dat te doen. Maar als we één ding weten in de Formule 1, dan is het dat het tijd nodig heeft. Geen geld ter wereld kan de leercurve versnellen.”
Wolff prijst ook het personeel in Brixworth omdat het leeuwendeel van hen toch trouw gebleven is aan Mercedes.
“Intern is het heel goed om te zien dat de echt loyalen, die zijn benaderd, zo’n overweldigend groter aantal zijn dan degenen die zijn weggelokt,” gaat Wolff verder.
“Het zien van die loyaliteit en integriteit heeft in zekere zin de waarden van deze groep bevestigd.”
“Er waren een paar echt goede mensen benaderd met loonbriefjes als loterijnummers. En ze hebben er niet eens twee keer over nagedacht.”
“Ze zijn gebleven omdat ze van de omgeving houden en ze houden van waar we voor staan.”
“Het is een goede omgeving en we hebben bewezen dat het een goede omgeving is om te werken en te bloeien. En dat is gewoon iets wat me heel trots maakt voor de organisatie in Brixworth.”