Toto Wolff: “Misschien wil Christian Horner de nieuwe F1-regels voor 2026 dwarsbomen omdat zijn eigen motorprogramma niet goed loopt?”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Als we Mercedes-teambaas Toto Wolff mogen geloven, probeert Christian Horner de nieuwe regels voor 2026 te dwarsbomen omdat hij bang is voor de prestaties van zijn eigen motor.

Vorig jaar werden de nieuwe reglementen voor het jaar 2026 goedgekeurd en daarbij zijn de kernwoorden vooral vereenvoudiging en elektrificatie. Er wordt afscheid genomen van de gecompliceerde MGU-K technologie en de helft van het vermogen moet komen uit elektrische onderdelen.

Eerder deze week liet Red Bull-teambaas Christian Horner weten dat hij zich zorgen maakt over wat dit alles zal teweegbrengen  op vlak van het chassis van de wagens omdat er gigantische batterijen zullen nodig zijn om tegemoet te komen aan deze nieuwe regels. Hij is ook bang dat rijders op de rechte stukken zullen terugschakelen om de batterijen op te laden.

Toto Wolff twijfelt aan de goede bedoelingen van Horner en vermoedt dat er andere dingen spelen. “Ik denk dat hij bang is dat zijn motorprogramma niet goed loopt en dat hij daarom probeert om het te dwarsbomen,” vertelt de Oostenrijker aan ‘The Race.’ “Je moet je altijd afvragen wat de echte motivatie is om zulke uitspraken te doen.”

De nieuwe regels heeft een nieuwe naam zoals Audi overtuigd om in de sport te stappen en een oude bekende zoals Ford terug te lokken. Honda zal vanaf 2026 een nieuw avontuur aangaan met Aston Martin terwijl Red Bull met Ford een nieuwe partner gevonden heeft.

In die laatste samenwerking heeft Ford al laten weten dat het in hun samenwerking met Red Bull Powertrains vooral de bedoeling is om in te zetten op relevante technologie die ook kan gebruikt worden om hun elektrische auto’s te promoten.

Wolff gelooft ook niet in het feit dat de regels nog worden teruggedraaid. “Dat gaat niet gebeuren. Nul kans. Hoofdletters. Dus, ik weet niet waarom deze dingen naar boven komen.”

“We hebben de reglementen jarenlang ontwikkeld met alle autofabrikanten erbij, het was een compromis dat Audi aantrok om uiteindelijk mee te doen aan de sport. Voor Honda om erbij te blijven.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print