Max Verstappen is zeer kritisch voor de 2026-regels: “Ik vind het er verschrikkelijk uitzien”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

In 2026 komen er weer nieuwe regels aan in de Formule 1 en bij Red Bull zijn ze alvast geen fan want na teambaas Christian Horner is ook wereldkampioen Max Verstappen uiterst kritisch voor de nieuwe regels.

Het doel van de nieuwe regels is vooral dat er meer vermogen moet komen vanuit elektrische hoek. De nieuwe krachtbronnen zouden evenveel vermogen moeten halen uit hun verbrandingsmotor als uit het elektrische deel. Christian Horner heeft al laten weten dat hij bezorgd is over het feit dat er waarschijnlijk zal vertraagd worden op de rechte stukken om de batterijen te laten bijladen en ook Max Verstappen deelt de mening van zijn baas.

 “Ik heb het daar ook met het team over gehad en ik heb de data ook al op de simulator gezien”, vertelde Verstappen aan de verzamelde media. “Voor mij ziet het er vrij verschrikkelijk uit. Als je voluit gaat op het rechte stuk van Monza, moet je vier- of vijfhonderd meter voor het einde voluit terugschakelen omdat dat sneller is. Ik denk dat dat niet de weg vooruit is.”

De Nederlander denkt ook dat de nieuwe regels op motorisch vlak zullen resulteren in een dure wedloop tussen de verschillende constructeurs om de beste krachtbron te ontwikkelen. 

“Het probleem is dat het erop lijkt dat het een competitie op het vlak van de verbrandingsmotor wordt, alsof wie de sterkste motor heeft een groot voordeel zal hebben,” zei Verstappen. “Maar ik denk niet dat dat de bedoeling moet zijn van de Formule 1, want dan ga je weer een enorme ontwikkelingsoorlog beginnen en wordt het vrij duur om hier en daar een paar pk te vinden.

“Ik denk dat het eigenlijk andersom zou moeten zijn. Bovendien hebben de auto’s waarschijnlijk veel minder luchtweerstand, dus wordt het nog moeilijker om in te halen op het rechte stuk.”

Een ander ding waar Verstappen niet naar uitkijkt is het feit dat de automatisering in de cockpit ook weer zal toenemen.

“En dan heb je nog de actieve aerodynamica die je niet kunt besturen, het systeem bestuurt het voor je, wat het dan heel lastig maakt om te rijden, want ik bestuur het liever zelf,” zei Verstappen. “Als je achter iemand zit, heb je misschien meer voor of meer achter nodig, dat soort dingen. Als het systeem dat voor je gaat regelen, denk ik niet dat dat de juiste weg is.”

“Bovendien gaat het gewicht weer omhoog, dus we moeten hier serieus naar kijken, want 2026 is niet zo ver weg meer.”

“Op dit moment ziet het er voor mij heel slecht uit op basis van alle cijfers en wat ik al zie in de gegevens, dus het is niet iets waar ik op dit moment erg enthousiast over ben.”