Toto Wolff over probleem van de vele gridstraffen: “Desnoods blazen we iedere race een motor op”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Volgens Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff is de frustratie omwille van de vele gridstraffen door motorwissels niet helemaal terecht. Bovendien laat Wolff weten dat er mits het hanteren van een ander reglement steeds naar achterpoortjes zal gezocht worden.”

Maar liefst acht rijders, waaronder Max Verstappen die normaal de polepositie had veroverd, kregen op het circuit van Spa-Francorchamps een gridstraf voor het nemen van extra motoronderdelen. In Monza was het opnieuw prijs voor bijna half de startgrid, met deze keer negen rijders die een gridstraf kregen.

De frustraties onder zowel de fans als de rijders over de gridstraffen nemen toe, zeker omdat ze ook nog eens bijzonder complex zijn om toe te passen. Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff verdedigt het systeem met de gridstraffen echter.

“We moeten onszelf eraan herinneren waarom we dat systeem met gridstraffen hebben,” aldus Toto Wolff. “Op het vlak van het chassis hebben we nu een budgetplafond, wat voordien niet het geval was. Op het vlak van de motor geldt er tot dusver nog geen budgetplafond.”

“Mochten er geen gridstraffen zijn dan zouden we kwalificatiemotoren hebben. Niet vijf maar zelfs twintig stuks. De grote teams en OEM’s zouden uitgeven wat ze willen om een voordeel te verkrijgen.”

“Dat is waarom we een bepaalde factor nodig hebben die limieten oplegt, dat is de oorsprong van de gridstraffen die we momenteel kennen. Maar is het te ingewikkeld geworden? Zeker en vast.”

Er zijn verschillende voorstellen die de ronde doen om het probleem met de gridstraffen op te lossen. Daarbij ook het voorstel om in plaats van een gridstraf voor een rijder een puntenaftrek voor de constructeur te voorzien. De rijder kan er immers niet aan doen dat hij een nieuwe motor nodig heeft maar ook daarvoor is Toto Wolff niet echt te vinden.

“Je zou daardoor kunnen verkrijgen dat enkel het rijderskampioenschap er echt toe doet, dat je gewoonweg de ene na de andere nieuwe motor op je wagen introduceert. Je zou dan verschillende keren punten inleveren wat de constructeurs betreft maar je geeft de rijder in het rijderskampioenschap een voordeel door hem iedere race een nieuwe motor te geven.”

Volgens Toto Wolff zal er tegen de introductie van een budgetplafond voor de motoren goed moeten bekeken worden hoe de regels vastgelegd worden.

“Welke vrijheid je ons ook geeft, we zullen het trachten te benutten, vooral strategisch omdat het slechts vijf of tien plaatsen scheelt,” aldus Wolff. “Je blaast gewoon iedere race een motor op omdat je drie tienden per ronde sneller zal zijn.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print