Toto Wolff: “We hebben de sidepods van Red Bull getest op Mercedes F1-bolide maar dat resulteerde in aanzienlijk downforce-verlies”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Bij de GP van Monaco nam Mercedes afscheid van haar ‘zero sidepod-concept,’ de formatie uit Brackley kwam in het prinsdom op de proppen met een nieuw concept. Naast dat concept hebben ze ook de sidepods van Red Bull getest maar dat concept werkte niet goed op de Mercedes W14.

Mercedes-teambaas Toto Wolff gaf toe dat ze ook het sidepod-concept van Red Bull getest hadden in de windtunnel maar dat de resultaten teleurstellend waren. In 2022 kwam Mercedes op de proppen met het opvallende ‘zero sidepod-design’ maar na een tegenvallend seizoen vorig jaar en een dito seizoensbegin in 2023 werd daar vanaf de GP van Monaco afscheid van genomen.

Sinds de race in het prinsdom gaat de W14 door het leven met sidepods die doen denken aan die van Red Bull, maar toch zijn het geen exacte kopieën. Bij McLaren gingen ze bijvoorbeeld verder in het kopiëren van Red Bull en dat hebben ze ook bij Mercedes overwogen maar dat leverde teleurstellende resultaten op.

“We hadden het concept van de sidepod en de carrosserie al heel vroeg in de tunnel, om te zien welke opties het zou openen en hoeveel het zou toevoegen aan de prestaties,” vertelde Wolff aan Motorsport.com.   “Het relatieve verlies van downforce, op de manier waarop wij het berekenen, was aanzienlijk. Dat was niet de weg die we wilden inslaan zo vroeg in het seizoen.”

“Zullen we een andere weg inslaan op het vlak van design? Ik denk dat we een geweldige groep van aerodynamici hebben onder leiding van James Allison en ik ben er zeker van dat ze rekening houden met de stap die McLaren gezet heeft.”

Hoewel er bij Mercedes overwogen wordt om de sidepods van Red Bull nog preciezer te kopiëren, vindt Toto Wolff dat er meer tijd moet worden besteed aan de onderkant van de auto.

“De sidepods en de carrosserie zijn slechts één onderdeel van het chassis, en het ziet er duidelijk naar uit dat er interessante oplossingen mogelijk zijn,” zei Wolff. “Maar de meeste prestaties komen van de vloer en de diffuser, en we hebben nog niet gezien hoe ze de regels hebben geïnterpreteerd en hoe ze het hebben gedaan.”

“Naar mijn mening is het gewoon het feit dat we zien dat de sterke auto’s er een beetje hetzelfde uitzien als je van opzij en van boven naar beneden kijkt, en dat speelde zeker al in onze gedachten toen. Misschien is dat gewoon meer een indicatie over waar het naartoe gaat.”