Toto Wolff zal zich niet langer bemoeien met strategische keuzes

Tijdens de resterende vier GP’s van het seizoen zal Toto Wolff zich niet meer bemoeien met de strategische keuzes van Mercedes. Dit om de communicatie binnen het team zo goed mogelijk te laten verlopen.


Vorig weekend was er door het dominante optreden van Lewis Hamilton geen discussie mogelijk over de strategie van Mercedes.

In Rusland daarentegen kwamen er door een strategisch foutje teamorders aan te pas. Doordat Wolff zijn strategische chef, James Vowles, stoorde op een kritiek moment werd Lewis Hamilton een ronde te laat binnen geroepen waardoor Sebastian Vettel haasje over kon spelen.

Uiteindelijk liep alles nog goed af maar de teambaas laat nu weten dat hij zich in het belang van het team niet meer zal moeien met de strategische keuzes.

Wolff haalt de vliegtuigcrash aan waarbij onder andere de Poolse president om het leven kwam in Smolensk in 2010 om zijn standpunt duidelijk te maken.

“Twee heel, heel ervaren gevechtspiloten vlogen die dag en ze braken twee van hun landingspogingen af door de dikke mist en het feit dat er geen automatisch landingssysteem was op de luchthaven,” aldus de Oostenrijker.

“Terwijl zij aan het bedenken waren wat ze het beste zouden kunnen doen kwam het hoofd van de luchtmacht de cockpit binnen en zei: ‘We landen.’ “Hij overstemde de twee piloten omdat hij hoger in de hiërarchie stond, de twee voerden zijn bevel uit en sleurden mensen mee de dood in.”

“Dus als ons vliegtuig onderweg is in de kwalificatie of de race is James (Vowles) de piloot. Al wat ik kan doen is wat commentaar, feedback of input geven maar uiteindelijk is hij het die de laatste beslissing neemt.”

“Hij heeft dan de leiding, zelfs wanneer ik hoger in de hiërarchie sta. Ik zal me niet bemoeien, uiteindelijk is het zijn beslissing.”

Tijdens de kwalificaties voor de GP van Japan vroeg Vowles absolute radiostilte behalve voor zichzelf en voor Andrew Shovlin.

“Ik denk dat hij mij bedoelt,” moet Wolff toegeven. “We hebben ook al de support room in Brackley die betrokken is en dat zijn allemaal bekwame mensen.”

“Dus ik heb mijn speciale knop waardoor ik al mijn frustraties kwijt kan bij James Allison en omgekeerd. Gewoon om de mannen niet te storen die het vliegtuig besturen.”

“Behalve wanneer ik er honderd procent zeker van ben dat hij iets over het hoofd gezien heeft, dan zal ik hem input geven. Maar de eindbeslissing ligt bij hem,” besluit Wolff.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print