Het zomerrapport: Team voor team

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden. We beginnen met Manor.
image
Manor:
– Aantal punten: 0 (tiende en laatste in constructeurs kampioenschap)
– Roberto Merhi: 0 punten (negentiende in WK)
– Will Stevens: 0 punten (twintigste in WK)
– strijd kwalificatie: Will Stevens 5-3 Roberto Merhi
– strijd race: Will Stevens 3-3 Roberto Merhi

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Marussia, de voorloper van het Manor F1 Team, kwam aan het eind van 2014 met het spijtige nieuws dat het niet genoeg geld had om het seizoen af te maken. Er werd ook gevreesd dat Marussia in 2015 niet op de grid ging staan.

Manor heeft dan ook haar grootste overwinning geboekt aan het begin van 2015, toen het team aankondigde dat het ook in 2015 zou deelnemen aan het Formule 1 seizoen. Er kwamen dan toch nieuwe investeerders die het team zouden redden vlak voordat het volledig verdronk.

Manor begon aan het seizoen 2015 met heel wat achterstand. Men gaf het team de toestemming om met de wagen van 2014 te racen, omdat het team niet voldoende tijd had om aan een nieuwe wagen te werken. Ook op het vlak van de rijders moest het team vrij snel beslissen. Will Stevens werd reeds aangesteld als eerste rijder bij Manor, maar wie de tweede rijder werd was nog niet meteen duidelijk. Uiteindelijk koos het team vlak voor de eerste race in Australië ervoor om Roberto Merhi een contract van een aantal races aan te bieden met een optie om vervolgens nog bijkomende races te rijden. Tot de dag van vandaag rijdt Merhi nog steeds voor het team. Naast Stevens en Merhi, stelde Manor ook nog Fabio Leimer aan als test- en reserverijder.

Het was voor het opnieuw opgestarte team duidelijk dat ze in 2015 ervoor moesten zorgen dat het team opnieuw sterker staat en om van daaruit verder te gaan. Naarmate de races vorderden kwamen er op de wagens van Merhi en Stevens steeds meer sponsors. Het team lijkt dus op de goede weg te zijn.

Op het vlak van racen begon het seizoen helemaal niet goed voor Manor. Er konden ook geen wonderen verwacht worden van de jongens van het Britse team. In Australië wisten ze bij Manor de wagen niet aan de praat te krijgen, waardoor het wachten was tot Maleisië om Manor haar baandebuut te zien maken. Enkel Roberto Merhi wist in Maleisië aan de start te staan, maar vanaf daarna konden beide rijders een volledig weekend afwerken. Na de twee races aan het begin van het seizoen maakte het team nog maar drie opgaves mee, waardoor het op technisch vlak zeker geen ramp is. Roberto Merhi werd in Groot-Brittannië zelfs twaalfde, ook al eindigde hij op twee ronden van de tiende plaats.

Uiteindelijk rijdt Manor nog wel met een zo goed als oude wagen, waardoor hun problemen nog niet opgelost zijn. Deelnemen met een wagen die een jaar oud is, met een oude krachtbron, zorgt ervoor dat ze significant achteraan het veld rijden. Enkel in Canada wisten beide rijders onder de vijf seconden van de pole te blijven. Dit toont nog maar eens aan dat de Formule 1 helemaal niet stilstaat en op niemand wacht.

Ook al heeft Manor al erg veel bereikt door deel te nemen aan het seizoen 2015, we mogen geen al te hoge verwachtingen hebben van Manor. De achterstand zal in de loop van komende maanden zeker niet plots verdwenen zijn.

Rapport: 55/100
image
Volgend rapport:Klik hier voor het zomerrapport van McLaren-Honda
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:32:”zomerpauze_redbull_headline.jpeg”;}
Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print