Twee historische F1-crashes die aantonen hoe veilig de F1 is geworden

F1-helm Romain Grosjean na horrorcrash in Bahrein
F1-helm Romain Grosjean na horrorcrash in Bahrein

Gierende banden over het asfalt en snelheden waarvan je hoofd gaat duizelen, het hoeft niet te verbazen dat het in de F1 soms toch vreselijk misgaat. Waarbij de verzekering auto het laatste is waar je je zorgen over maakt. Toch wordt de F1 steeds veiliger en kunnen coureurs tegenwoordig zelf nog redelijk ongehavend uit de auto komen na een zware crash.

Terwijl dat een decennium geleden nog een zekere dood had betekend. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande crashes die voor altijd in het geheugen van F1-liefhebbers zijn getekend.    

Ayrton Senna in 1994 
1 mei 1994 was een tragische dag voor de fans van de Formule 1. De Grand Prix van San Marino startte met een aanrijding tussen Pedro Lamy en JJ Lehto. Het puin vloog tot in de menigte en omstanders raakten gewond. Vijf ronden lang waren de coureurs genoodzaakt om achter de safety car te rijden, zodat het puin geruimd kon worden.

Toen de race in ronde 6 werd hervat, duwde Senna direct het gaspedaal in en reed zo de op twee na snelste ronde van de race. Schumacher, die in zijn kielzog reed, merkte op dat Senna de bochten in een strakke lijn nam en dat zijn auto schudde op de hobbels. Had hij hem maar kunnen waarschuwen. In de zevende ronde reed Senna namelijk in een rechte lijn van de racebaan en crashte hij met een snelheid van 211 km per uur tegen een betonnen barrière. 

Tijdens de botsing schoot het rechtervoorwiel los en drong het de cockpit binnen, waar het de helm van Senna raakte. Een stang van de wielophanging drong door de helm en veroorzaakte een hoofdtrauma. Ook de botsing van zijn hoofd tegen zijn stuur zorgde voor fatale schedelfracturen.

Als laatste was een deel van zijn helmvizier net boven zijn rechteroog binnengedrongen. Elk van de verwondingen volstonden om hem te doden. Senna ontving op de racebaan nog wel eerste hulp en hij werd met spoed naar het Maggiore-ziekenhuis gebracht, maar het mocht niet meer baten. Ayrton Senna stierf enkele uren na de crash. 

Romain Grosjean in 2020 
Vers in het geheugen en in aanblik bijna net zo dramatisch als de crash van Senna was de crash van Romain Grosjean in 2020. Doordat de F1-auto’s veel veiliger zijn geworden, bijvoorbeeld door de HALO, liep dit gelukkig wel goed af.

Want wat heeft Romain Grosjean een geluk gehad. Van zijn wagen was bijna niets meer over, maar zelf kwam hij met de schrik vrij. We hebben het allemaal nog helder voor de geest. De vuurzee, de wagen die in tweeën brak. Al in de eerste ronde maakte de auto van Grosjean contact met die van Daniil Kvjat.

Het resultaat leek griezelig op de onfortuinlijke crash van Senna: op volle snelheid vloog hij door de vangrail. Wonderbaarlijk wist hij op eigen kracht uit zijn voertuig te klimmen en kwam hij er met relatief milde verwondingen vanaf. Hiervan herstelde hij binnen enkele maanden en zo kon hij gelukkig in het volgende seizoen weer aansluiten