Verlaging budgetplafond en hervormingen in de F1 officieel goedgekeurd

De verlaging van het budgetplafond in de Formule 1 alsook verschillende andere hervormingen zijn gisteren officieel goedgekeurd.


Vorige week vrijdag hadden de F1-teams reeds hun goedkeuring gegeven voor een verdere verlaging van het budgetplafond in de Formule 1 alsook voor verschillende andere hervormingen. Gisteren volgde dan de goedkeuring door de World Motor Sport Council.

Budgetplafond
Vanaf 2021 zal er een budgetplafond in de Formule 1 toegepast worden van 145 miljoen dollar. Tijdens de twee F1-seizoenen nadien daalt het budgetplafond telkens nog eens met 5 miljoen dollar. Het oorspronkelijk overeengekomen budgetplafond lag op 175 miljoen dollar.

De coronacrisis heeft er echter voor gezorgd dat er bijkomende maatregelen genomen worden om de sport duurzamer en financieel leefbaarder te maken. Verschillende F1-teams bevinden zich immers in financiële problemen. Een verlaging van het budgetplafond moet niet alleen leiden tot besparingen maar ook tot een gelijkwaardiger speelveld voor alle teams. Op termijn zou alles dus ook spannender en onvoorspelbaarder moeten worden.

Tokens
Een bijkomende maatregel is dat het doorontwikkelen van de huidige wagens met het oog op 2021 wordt ingeperkt. Er wordt opnieuw een soort ’tokensysteem’ ingevoerd waarbij iedere vorm van doorontwikkeling één of meerdere tokens kost. Alle teams krijgen een beperkt aantal tokens en ze zullen dus moeten kiezen waarvoor ze deze zullen inzetten. Het onbeperkt doorontwikkelen van de wagens behoort dus tot het verleden.

In theorie zou ook deze ontwikkeling er voor moeten zorgen dat de kleinere teams dichter bij de topteams komen aangezien deze met hun veel ruimer budget niet meer onbeperkt kunnen doorontwikkelen.

Met het oog op 2021 worden verschillende onderdelen van de huidige wagens ook ‘bevroren’. Het chassis, de versnellingsbak, diverse mechanische onderdelen alsook zogenaamde ‘impact structures’ mogen niet veranderd worden. Ook het doorontwikkelen van de motoren wordt serieus ingeperkt en er zal slechts beperkte tijd op de testbank toegestaan worden.

Vanaf 2021 is zelfs nog maar één motorupgrade toegestaan en in 2023 behoren motorupdates zelfs helemaal tot het verleden.

Opmerkelijk genoeg werd in het verleden een soort tokensysteem afgeschaft omdat de concurrentie daardoor de achterstand op de Mercedes-motor niet snel genoeg kon inhalen. Afwachten hoe het dus nu uitdraait wanneer het om de volledige wagen draait.

Aero handicap
Er wordt vanaf 2021 ook een zogenaamde ‘aero handicap’ (ATR) ingevoerd. De maatregel moet er voor zorgen dat de windtunnel- en ontwikkelingstijd bijkomend ingeperkt wordt. Ook dit heeft uiteraard als doel het dichter bij elkaar brengen van de teams alsook het drukken van de kosten. De toegestane tijd in de windtunnel zal aan de prestaties van de teams gekoppeld worden, waardoor minder goed presterende teams meer tijd in de windtunnel krijgen. De wk-stand zal daarbij de verdeelsleutel van de windtunneltijd vormen.

Het mag duidelijk zijn, de nieuwe regels in de Formule 1 hebben twee grote doelen voor ogen: kosten besparen, en zo de overlevingskansen van de F1-teams vergroten, alsook het dichter bij elkaar brengen van de teams zodat de sport op zich spannender en minder voorspelbaar wordt.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}