Verstappen: “Het aantal gridstraffen van Honda is misleidend”

Volgens Max Verstappen mogen we ons geen zand in de ogen laten strooien door het grote aantal gridstraffen dat Toro Rosso dit jaar al door de Honda-motor kreeg.


Niemand heeft dit jaar al meer motoronderdelen gebruikt dan het Toro Rosso-duo Pierre Gasly en Brendon Hartley. De Nieuw-Zeelander is al toe aan zijn zesde verbrandingsmotor, terwijl er maar drie gebruikt mogen worden en ook van alle andere onderdelen heeft hij er al meer dan toegelaten gebruikt.

Pierre Gasly hoeft niet onder te doen voor Hartley maar als het aankomt op MGU-K en verbrandingsmotoren heeft de Fransman telkens één stuk minder gebruikt. Honda heeft veel van die vervangingen op een tactisch tijdstip doorgevoerd, Hartley kreeg bijvoorbeeld na zijn crashes in Spanje en in Silverstone een heleboel nieuwe onderdelen.

Volgend jaar zal Max Verstappen ook een Honda-krachtbron terugvinden achterin zijn Red Bull maar de huidige statistieken schrikken de Nederlander niet af. Hij heeft er alle vertrouwen in.

“Ik denk niet dat ze echt veel problemen gehad hebben,” aldus Verstappen. “Meestal hadden ze een slechte kwalificatie achter de rug en dan maakt het niet veel uit of je onderdelen vervangt, dat is wat ze doen.”

“Ik maak me niet veel zorgen en ze hebben nog een aantal races de tijd om het pakket te begrijpen. Volgend jaar zal het een nieuwe motor zijn, iets totaal anders. Ze leren uit hun fouten en dat is positief. Het gebeurt ook bij andere merken, het is heus niet alleen Honda. Ik maak me geen zorgen.”

De Nederlander laat ook nog weten dat Red Bull alleen maar kan profiteren van de gridstraffen die Honda nu krijgt. “Ze kunnen nu dingen testen en daar hoort al eens een extra straf bij als ze wat verder op de grid staan.”

Honda-baas Toyoharu Tanabe zegt dat ze nog steeds zoeken naar de perfecte mix tussen betrouwbaarheid en prestaties. De Japanner wil ook nog kwijt dat de problemen die de kop opstaken na de upgrade in Canada niet betekenen dat er iets fundamenteel mis is met de motor. De volgende upgrade wordt verwacht in Spa of Italië.

“Ik kan je geen exacte datum geven voor de volgende upgrade,” aldus Tanabe. “We blijven constant evolueren, zowel op het vlak van prestaties als betrouwbaarheid. We hebben onderdelen en prioriteiten en een tijd om de evolutie te volmaken.”

“We zullen altijd blijven ontwikkelen en als de onderdelen klaar zijn brengen we ze altijd,” besluit de Japanner.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print