Voormalig Mercedes-engineer: “Een testbank van Honda is het geheime wapen van Mercedes”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Gabriel Elias, een voormalig Mercedes-engineer, vertelt tegenover ‘RACER.com’ dat een geavanceerde testbank het geheime wapen van het Duits-Britse team is.   

Het is de laatste jaren traditie dat Mercedes meteen al haar zaakjes op orde heeft terwijl het voor concurrenten Red Bull en Ferrari meestal een aantal races duurt om onder stoom te raken. Volgens Gabriel Elis, tot september vorig jaar werkzaam op de ontwerpafdeling bij Mercedes, is dat geen toeval en hebben ze die voorsprong, o ironie, te danken aan Honda.

Honda was namelijk de vorige eigenaar van het team uit Brackley dat we nu als Mercedes kennen. Eind 2008 besliste Honda uit de F1 te stappen en verkochten ze hun team voor een habbekrats aan Ross Brawn, die er prompt de wereldtitel mee veroverde in 2009. 

Toen de Japanners hun team verkochten lieten ze een geavanceerde testbank van ettelijke miljoenen achter in de fabriek in Brackley en daar maakt Mercedes tot de dag van vandaag nog steeds gebruik van.

“Niet zoveel mensen weten dat Mercedes een enorme chassis-testbank heeft, net zoals andere teams,” aldus Elias. “Maar die van Honda kost miljoenen en is in 2008 specifiek gebouwd voor de F1, en ze lieten hem gewoon achter toen ze ermee stopten. Het mooie aan de testbank is dat je het chassis met de carrosserie er kan op zetten.”

Op die manier kan Mercedes het chassis al talloze kilometers op de testbank laten maken, alvorens het voor de eerste keer op het circuit te bewonderen is.

“Wanneer Mercedes bij de eerste test aankomt is het niet echt de eerste test,” aldus Elias. “Ze zijn dan al weken op de testbank bezig en het doel daarvan is duidelijk: proberen van de auto kapot te maken.”

Mercedes kan zo goed race-omstandigheden simuleren dat ze meteen alle betrouwbaarheidsproblemen kunnen oplossen en dat ze tijdens de eerste testdagen meteen veel kilometers kunnen maken en zich op andere dingen kunnen concentreren zoals, rijhoogte en aerodynamische pakketten. 

“Als er iets is dat ik als ‘geheim wapen’ van Mercedes moet aanduiden is het dat,” aldus Elias.

Dit jaar lijkt Mercedes echter voor het eerst in jaren veel meer problemen te ondervinden …