Waarom zitten er bij sommige F1-teams acht mensen aan de pitmuur?: “Geen idee, schaf het gewoon af!”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Sinds de invoering van het budgetplafond moeten F1-teams meer dan ooit twee keer nadenken over hun uitgaven. Een opvallende vaststelling daarbij is dat het ene team een veel uitgebreidere pitmuur heeft dan een ander team.

Iedere plaats aan de pitmuur vergt één of meerdere schermen, een zitje, hoofdtelefoons enz. Al dit materiaal moet mee rondom de wereld gevlogen worden en zit dus ook mee in het budgetplafond. Zo efficiënt mogelijk werken is dus de boodschap en bij Mercedes hebben ze dat erg letterlijk genomen.

Zo zit teambaas Toto Wolff niet aan de pitmuur, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Christian Horner bij Red Bull. Opvallend is dat bij Mercedes slechts vier mensen aan de pitmuur zitten, wat er uiteraard ook voor zorgt dat er op dat vlak aan materiaal en kosten bespaard kan worden.

Al de overige teams hebben minstens zes plaatsen aan de pitmuur, met als uitschieters Ferrari, AlphaTauri en Aston Martin, daar hebben ze maar liefst acht personen aan de pitmuur zitten. Maar waarom dat er acht moeten zijn, daar weten ze ook bij Aston Martin het antwoord niet op.

“Ik weet het zelf niet waarom we zoveel plaatsen aan de pitmuur hebben,” zegt Aston Martin-teammanager Andy Stevenson op de vraag van ‘Auto Motor und Sport’. “Van mijn part mogen we heel die pitmuur gerust afschaffen en de ingenieurs ergens anders laten plaatsnemen.”

Feit is dat veel taken die aan de pitmuur plaatsvinden ook gewoon ergens anders in de garage of in de motorhome van het F1-team kunnen plaatsvinden Wees dan ook niet verbaasd wanneer sommige teams hun pitmuur in de toekomst fors inkrimpen. Onderstaande foto toont hoe klein en beperkt de pitmuur van het Mercedes F1 team is.

De pitmuur van het Mercedes F1 team
Op een slimme manier energie besparen? Klik hier!
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Design en lifestyleDesign en lifestyle
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner MDAMDA