Volgens Mercedes-rijder George Russell zal de Formule 1 goed moeten opletten dat het de F1-bolides niet steeds maar zwaarder blijft maken, dit om ernstige veiligheidsproblemen te vermijden.
De nieuwe generatie F1-bolides zorgde ervoor dat de wagens niet alleen op aërodynamisch vlak serieus veranderden maar ook nog maar eens zwaarder werden. De voorbije jaren werden de F1-bolides door de introductie van nieuwe technologieën steeds zwaarder. Het zwaarder worden van de F1-bolides kan volgens George Russell echter ook voor ernstige veiligheidsrisico’s zorgen.
“Het grote probleem is het gewicht. Het gewicht is buitengewoon. Momenteel is de performance van de wagens tegen lagere snelheden niet geweldig,” vertelde Russell volgens ‘Motorsport.com’.
“We blijven deze wagens steeds veiliger maken, maar hoe zwaarder je ze maakt des te groter is de impact wanneer je crasht, vergelijk het met een bus die crasht in plaats van een Smart-wagentje.”
“Met een wagen die zo’n 800 kg weegt, en bij de start meer dan 900 kg, ga je tegen dezelfde snelheid een veel grotere impact hebben, zeker in vergelijking met de 650 kg van 15 jaar geleden (Lees: F1-bolides worden steeds zwaarder: zo evolueerde het minimum gewicht).
Volgens George Russell zorgt het feit dat F1-bolides steeds zwaarder worden ook voor veiligheidsrisico’s.
“Ik ben er zeker van dat er zal bekeken worden dat we een juiste balans vinden maar ik heb geen idee waar ze de lijn gaan trekken,” aldus Russell.
“Wanneer je de wagens steeds maar zwaarder en sterker blijft maken, dit tot een punt dat je een lijn overschrijdt, dan kom je tot een punt waarop zwaarder niet meer veiliger is.”