Wat met de motorbevriezing in 2010?

Enkele insiders uit de F1 stellen zich opnieuw vragen bij de zogenaamde motorbevriezing die vanaf 2010 tot 2013 wordt toegespast. Niet iedere renstal wenst zich namelijk aan de exacte regels te houden.
Als we het reglement even bij ons nemen dan zouden de teams pas in 2013 opnieuw aan hun motoren mogen werken wat betreft het opvoeren van het vermogen.

Indien motoren doorheen het seizoen problemen opleveren mag er uitzonderlijk toch aan gewerkt worden maar het is enkel maar de vraag wanneer een motor nu in ieders ogen problemen geeft. Het grootste probleem is in elk geval dat het reglement ook op dit punt vrij dubbelzinnig werd opgesteld en dat het tunen van motoren dus wel nog stiekem blijft gebeuren doorheen het seizoen.

Zo is men bij de Franse renstal Renault bijvoorbeeld van mening dat haar motoren over minder vermogen beschikken en dat omwille van het feit dat men zich te strikt aan het reglement zou hebben gehouden. Red Bull gebuikt eveneens motoren van Renault en ook deze renstal denkt dus nadeel te zullen ondervinden.

Dit is voor alle duidelijkheid niet het enige meningsverschil inzake de motorbevriezing en daarom zal de FIA haar artikels in het reglement nog maar eens gaan bijschroeven. Op welke manier het dat zal doen is nog niet helemaal duidelijk maar Red Bull-teambaas Christian Horner verwacht alvast zware gevolgen indien de FIA ditmaal niet met een duidelijker reglement komt aankloppen.

“De FIA beschikt over voldoende data om de juiste beslissingen te nemen. Het zou alvast een ramp zijn als nog maar eens een producent voor de exit van de sport zou opteren. Wat het chassis betreft is men zeer strikt en zeer duidelijk dus daarom alleen al zoekt men extra vermogen in de motoren”, aldus Christian Horner.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}