“Wat Toto Wolff in Abu Dhabi deed was onaanvaardbaar”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Voormalig F1-piloot en F1-expert Martin Brundle omschrijft het gedrag van Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff, en vooral de manier waarop hij invloed probeerde uit te oefenen op de wedstrijdleiding in Abu Dhabi, als onaanvaardbaar. 

Hoe de seizoensfinale in Abu Dhabi vorig jaar verlopen is hoeven we u ondertussen niet meer uit te leggen. Lewis Hamilton zag zich een achtste wereldtitel door de neus geboord toen Michael Masi besliste om tijdens de safety car-procedure aan het einde van de race de gedubbelden tussen hemzelf en Max Verstappen zich te laten ontdubbelen. 

De radioboodschappen van Toto Wolff aan het adres van wedstrijdleider Michael Masi zijn ondertussen legendarisch geworden maar ook eerder tijdens de race probeerde de Mercedes-teambaas al de keuzes van Masi te beïnvloeden. 

Toen Antonio Giovinazzi zijn Alfa Romeo naast de baan parkeerde zei Wolff zonder blikken of blozen aan Masi dat hij geen safety car mocht buiten roepen want dan zou de voorsprong van Hamilton uiteraard tenietgedaan worden.

Na de race sloeg Wolff trouwens mea culpa en liet hij ook weten dat het een goede zaak zou zijn dat de teambazen geen rechtstreeks contact meer zouden hebben met de wedstrijdleiding en daar is Sky-analist Martin Brundle het helemaal eens mee.

“Honderd procent,” zei Brundle in ‘The F1 Show’ op Sky Sports F1.

“Tijdens het eerste Safety Car incident, toen Giovinazzi’s Alfa Romeo het liet afweten op enige afstand van een service road, hoorden we Toto op de radio naar Masi zeggen: ‘Hey Michael, no Safety Car!’, in een poging om een veiligheidsbeslissing te beïnvloeden.”

“Compleet onaanvaardbaar! En Toto weet dat. Dat kunnen we niet hebben.”

“Wat er vroeger gebeurde in de tijd van Herbie Blash en Charlie Whiting, was dat ze op de radio naar Charlie gingen, Herbie zei dan, ‘Hij is bezig op dit moment, hij neemt contact met je op’.”

“Natuurlijk deed hij dat niet, want Charlie was druk bezig met de rotzooi op de baan op te ruimen en te bekijken wanneer de race weer kon worden hervat.”

Maar Abu Dhabi was slechts een momentopname van het gelobby dat al een heel seizoen aan de gang was in de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton.

“Voor mij was dat één van de meest ongemakkelijke aspecten van het seizoen,” voegde Brundle eraan toe.

“We zagen het in Saoedi-Arabië en ook in Silverstone, teambaasjes in het kantoor van de stewards, die halverwege de race probeerden te protesteren, dat moet stoppen.”

“Kun je je voorstellen dat een voetbaltrainer het veld op rent, protesteert en een scheidsrechter vertelt welke beslissingen hij nu gaat nemen? Nee, dat kan niet.”

Profiteer nu van grote kortingen op Bol.com !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Wonen campagne 2022Wonen campagne 2022

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print