Zak Brown wil strenge bestraffing: “Wat Red Bull deed is valsspelen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

McLaren Racing-CEO Zak Brown heeft in een brief aan de FIA laten weten dat het niet naleven van het budgetplafond bedrog is en dat hij vindt dat een financiële straf niet volstaat. 

Vorige week kwam de FIA op de proppen met hun audit over het budgetplafond in 2021 en daaruit bleek dat er twee teams waren die het de regels hadden overtreden, namelijk Aston Martin en Red Bull. Volgens de FIA waren het maar minieme inbreuken, dat wil zeggen niet meer dan vijf procent, namelijk tussen de 100 000 en 7,5 miljoen dollar. 

In het geval van Red Bull moet er nog juist bepaald worden op welk vlak ze de regels niet hebben nageleefd en wat hun straf zal worden. De FIA heeft eerder al laten weten dat het waarschijnlijk over een geldboete zal gaan.

Daar is McLaren-baas Zak Brown het echter helemaal niet mee eens en hij richt zich in een brief tot FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem om teams die de financial fair play niet naleven zwaar te straffen omdat een overtreding gewoon als bedrog gecatalogeerd mag worden.

“De inbreuk op de te hoge uitgaven, en mogelijk ook de procedurele inbreuken, vormen bedrog door een aanzienlijk voordeel te bieden op het vlak van technische, sportieve en financiële regelgeving,” schreef Brown.

“De FIA heeft een uiterst grondig, collaboratief en open proces gevoerd. We hebben zelfs een generale repetitie van een jaar gekregen (in 2020), met voldoende gelegenheid om opheldering te vragen als details onduidelijk waren. Er is dus geen enkele reden voor een team om nu te zeggen dat ze verrast zijn.”

“Het komt erop neer dat elk team dat te veel heeft uitgegeven, een oneerlijk voordeel heeft behaald, zowel bij de ontwikkeling van de auto in het huidige als in het volgende jaar.”

Brown heeft het in zijn brief vooral over het feit dat hij wil dat overtreders gepast gestraft moeten worden, zonder een team bij naam te noemen. Een goed verstaander weet natuurlijk wel over welk team het gaat…

“Wij vinden een financiële sanctie alleen niet voldoende voor een overtreding van de uitgaven of een ernstige procedurefout”, gaat Brown verder.

“Het is duidelijk dat er in deze gevallen een sportieve sanctie moet komen, zoals bepaald door de FIA.”

“Wij stellen voor de te hoge uitgaven te bestraffen met een verlaging van het kostenplafond van het team in het jaar na de uitspraak, en de straf moet gelijk zijn aan de te hoge uitgaven plus een verdere boete, dat wil zeggen dat een te hoge uitgave van 2 miljoen dollar in 2021, die in 2022 wordt vastgesteld, leidt tot een aftrek van 4 miljoen dollar in 2023.

“Twee miljoen dollar is een verhoging van 25-50% van het jaarlijkse budget voor auto-ontwikkeling en zou dus een aanzienlijk positief en langdurig voordeel opleveren.”

“Daarnaast zijn wij van mening dat er kleine sportieve boetes moeten komen voor overbesteding van twintig procent minder CFD- en windtunnel-tijd.”

“Deze moeten in het volgende jaar worden opgelegd, om het oneerlijke voordeel dat het team heeft en zal blijven genieten, te verzachten.”

Brown eindigt zijn brief met een verwijzing naar ‘Sky’-analist Martin Brundle die stelde dat dankzij het budgetplafond de F1 nu zo populair is.

“Ik ben het helemaal met Martin eens. De invoering van de maximumprijs is een van de belangrijkste redenen waarom we de afgelopen jaren nieuwe aandeelhouders en investeerders in de F1 hebben aangetrokken.”

“Het is daarom van groot belang dat we de regels van het budgetplafond strikt toepassen voor de integriteit en de toekomst van de F1.”