“Zelfs met behulp van foto’s blijft de vloer van Red Bull F1-bolide moeilijk te kopiëren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De crash van Sergio Perez tijdens de kwalificaties voor de GP van Monaco heeft ervoor gezorgd dat de concurrentie een blik heeft kunnen werpen op de onderkant van de RB19. Toch betekent dat nog niet dat de concurrentie nu plots haar achterstand zal kunnen goedmaken.

Na de crash van de Mexicaan in Sainte Devote werd de RB19 met de kraan getakeld en kreeg iedereen een goed zicht op de bodem van de bolide en de concurrentie denkt dat het geheim van de snelheid hem in de bodem zit van de Red Bull. Maar het feit dat er nu foto’s zijn maakt het er niet makkelijker op om het kleinood te kopiëren, aldus Dave Robson van Williams.

“Het is zo complex dat op een 2D-foto, vanwege de manier waarop het licht valt, de bodem zo gewelfd is, dat je er niets van kunt achterhalen,” vertelt Dave Robson.

“Ik denk dat het gewoon toeval is dat ze het allemaal zo doen, want zo krijgen ze de downforce. Maar het maakt het niet makkelijker om te kopiëren!”

Na de crash van Lewis Hamilton tijdens de laatste oefensessie kregen we ook de bodem van de Mercedes te zien maar Andrew Shovlin denkt dat ze het bij het dominante Red Bull erger vinden dat er beelden zijn van de onderkant van de RB19.

“Ik vermoed dat zij zich waarschijnlijk meer ergeren aan het feit dat ze hun auto in de lucht hebben laten hangen dan wij de onze,” aldus Shovlin van Mercedes.

“Om eerlijk te zijn is het met deze reglementen het belangrijkste dat wat je normaal niet te zien krijgt. Dus de teams zullen zich op dat soort foto’s storten. Monaco is een goede gelegenheid om dat soort foto’s te maken.”

Maar de strenge regels over de gewichtsverdeling maken dat foto’s van de onderkant van de auto’s niet meer dezelfde informatie vrijgeven dan vroeger aldus Shovlin.

“Jaren geleden, toen je gewichtsverdeling overal tussen 48% en 43% kon liggen, lette je wat meer op waar iemand zat. Als ze een auto optilden, kon je proberen uit te vinden waar het zwaartepunt lag. Tegenwoordig heb je door de regelgeving toch al een vrij nauw kader waarbinnen je moet werken.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print