Adrian Newey: “Ferrari bood me belachelijk veel geld”

In een interview met ‘Sky’ vertelt Adrian Newey dat Ferrari hem drie keer een voorstel gedaan heeft om de Scuderia te vervoegen. Onlangs liet Newey ook al verstaan dat hij een aanbod van het Mercedes F1 team naast zich neer legde.
image
Hoewel hij te boek staat als één van de beste ontwerpers van Formule 1-wagens ooit heeft Adrian Newey nooit voor het meest succesvolle F1-team aller tijden gewerkt, namelijk Ferrari. Het is niet dat hij nooit de kans gekregen heeft want hij vertelt in een vraaggesprek met ‘Sky’ dat de Scuderia tot drie keer toe is komen aankloppen met een voorstel.

“Ik ben er drie keer kort bij geweest,” aldus Newey. “De eerste keer gebeurde het in mijn IndyCar-periode want toen wou Ferrari een IndyCar bouwen. Ze boden me aan om chef-ontwerper te worden van hun project maar ik had er geen goed gevoel bij en daarom heb ik het afgewezen.”

“Daarna kwam er in 1996 een serieus aanbod van Jean Todt om technisch directeur te worden. Ik had in die tijd de keuze om bij Williams te blijven of naar McLaren of Ferrari te gaan. Ik heb er lang en hard over nagedacht maar ik had toen nog een jong gezin en daarom heb ik beslist om in het Verenigd Koninkrijk te blijven.”

Indien Newey op dat tweede aanbod zou ingegaan zijn zou Ross Brawn misschien nooit bij Ferrari terechtgekomen zijn. Brawn kwam in 1997 bij de Italiaanse renstal en won er zes constructeurstitels in negen jaar.

Het aantrekkelijkste voorstel uit Maranello kwam er in 2014. Red Bull had net vier keer de titel gewonnen maar kwam er door de nieuwe regels op het vlak van motoren niet meer aan te pas. In zijn boek “How to build a car” laat de Brit weten Ferrari hem belachelijk veel geld geboden heeft en een levensstijl als die van een filmster. Naar eigen zeggen oversteeg het aanbod het dubbele van wat hij bij Red Bull opstreek.

“Het werd al snel duidelijk dat Renault heel ver van het niveau van Mercedes en in iets mindere mate van Ferrari verwijderd was, het zag er bovendien niet naar uit dat dat vlug ging veranderen. Renault was niet bereid om meer geld in hun krachtbron te pompen om de problemen op te lossen en dat was frustrerend.”

“Ik bevond me in een lastig parket. Ik wou Red Bull niet in de steek laten omdat ik me er thuis voelde en omdat ik er samen met Christian Horner van bij het begin bij was. We hebben uit de overblijfselen van Jaguar het team opgebouwd tot wat het vandaag is.”

“Dat wou ik niet achter laten,” gaat Newey verder. “Tegelijkertijd wilde ik ook niet in een organisatie werken waar ik met een hand op de rug gebonden moest werken door een zwakke motor.”

“Het was een enorm moeilijke beslissing want Ferrari deed me een ongelofelijk voorstel. Het was heel aantrekkelijk en ik heb er nachten van wakker gelegen maar uiteindelijk zou ik me slecht gevoeld hebben indien ik Red Bull in de steek zou gelaten hebben,” besluit de Brit.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}