De titelstrijd is over de helft en dus worden er door heel wat mensen al conclusies getrokken. Zo staat Hamilton er een stuk beter voor dan Massa en Räikkönen, zeker als je ziet hoe vlot Hamilton de voorbije twee races de overhand had. Bij Ferrari beginnen volgens sommigen de noodklokken te luiden.
Voor de Italiaanse renstal zag het er nochtans zeer goed uit na de GP van Frankrijk. De dubbel werd behaald, zelfs een afgescheurde uitlaat kon Räikkönen niet van de tweede plaats afhouden.
Maar hoe komt het nu dat McLaren plots stukken beter presteert dan Ferrari? Veel is toe te schrijven aan de banden en hoe beide wagens ermee omgaan. Zo was Frankrijk een warme race en dat is goed voor Ferrari. De F2008 is immers zo gebouwd dat hij zacht met de banden omspringt, maar dat heeft ook zo zijn nadelen.
Ferrari heeft immers moeite om de banden op hun optimale bedrijfstemperatuur te krijgen en daardoor gebeurt het ook niet raar of zelden dat Räikkönen of Massa tijdens de kwalificatie hun snelste ronde pas neerzetten bij een tweede of derde snelle ronde. Gewoonweg omdat de temperatuur van de banden een probleem is. Ook tijdens de races waarbij de temperatuur een stuk lager is heeft Ferrari daardoor vaak problemen.
De GP van Duitsland was daar een mooi voorbeeld van. Bridgestone had banden meegenomen die iets harder waren omdat men de voorbije jaren problemen had door de hoge temperaturen in Hockenheim. Helaas voor Ferrari, en ook veel andere teams, was het niet zo warm in Hockenheim als de voorbije jaren.
Hierdoor kregen veel teams problemen, doordat men te weinig grip had. Één van de grote uitzonderingen hierop was McLaren, aangezien de MP4-23 veel agressiever met de banden omgaat en daardoor meer en sneller temperatuur in de banden krijgt. Mocht een Bridgestone een iets zachtere compound hebben gekozen, dan hadden we misschien een compleet andere race gezien. Een nadeel voor McLaren is dan weer dat het het risico loopt om tijdens zeer warme omstandigheden haar banden sneller naar de filistijnen te rijden, waardoor er blistering ontstaat.
De bandencompounds die Bridgestone kiest voor de resterende races kunnen dus een wel erg bepalende rol hebben voor de titelstrijd. Afwachten dus wie van beide teams de komende races de banden optimaal weet te benutten. "The heat is on!"