Binnenkort F1-races zonder bandenwarmers: “Alles wordt anders”

Ferrari
Ferrari

Bandenleverancier Pirelli is zich nu al volop aan het voorbereiden op F1-races waarbij bandenwarmers verboden zijn. In 2024 is het zover en dat zal niet alleen voor een grote verandering bij de teams en rijders zorgen, ook voor Pirelli verandert het als bandenleverancier heel wat.

De bandenwarmers zullen in 2024 uit de Formule 1 verdwijnen maar in de aanloop daarvan wordt al actie ondernomen. In 2021 werd de maximale temperatuur voor het opwarmen van de voor- en achterbanden verminderd naar 100°C en 80°C. Dit jaar volgde een verdere beperking naar 70°C.

Ook het aantal bandenwarmers dat gebruikt mag worden werd beperkt van 40 naar 20 stuks. Bedoeling van de Formule 1 is om naast het spektakel te vergroten ook de erg energie verslindende toestellen niet meer te gebruiken, daarnaast is er daardoor ook minder materiaal dat rondom de wereld moet gevlogen worden.

Wat de banden zelf betreft zorgt het verbannen van de bandenwarmers er ook voor dat de bandencompounds veranderd moeten worden, zo laat Pirelli weten.

“Wanneer je zonder bandenwarmers wil racen dan moet je een volledig nieuwe band ontwerpen,” vertelt Mario Isola van Pirelli. “Het volstaat niet om simpelweg nieuwe bandencompounds te ontwikkelen die in een breder temperatuurvenster functioneren.”

“De F1-bolides zijn zo snel en genereren zo’n enorme krachten dat de druk tijdens het rijden zo’n 10 tot 12 PSI verhoogt. Dit verandert het volledige profiel en contactoppervlak van de band.”

De Formule 2 zou een mogelijke leerschool kunnen zijn aangezien daar bandenwarmers al jarenlang verboden zijn maar de wagens en de kracht die zij uitoefenen op de banden is volledig anders.

“De verhoging van de druk is twee keer hoger dan in de Formule 2,” aldus Isola. “Omwille van de erg hoge belasting kan je in de Formule 1 niet met 15 PSI beginnen.”

“Dan zouden de rijders erg voorzichtig aan hun stint moeten beginnen en slechts traag de bandentemperatuur mogen opvoeren.”

“Zoiets functioneert uiteraard niet tijdens een race. Je moet daarom beginnen met 20 of 21 PSI. De bandendruk stijgt vervolgens snel naar meer dan 30 PSI.”

Pirelli is zich alvast volop aan het voorbereiden op het verdwijnen van de bandenwarmers in 2024. Dit jaar werden alvast geen problemen ondervonden met de lagere temperaturen en ook volgend jaar daalt de temperatuur dus nog verder.

Er zullen extra tests plaatsvinden na het seizoen en ook tijdens enkele oefensessies zal er dertig minuten extra getest worden. Dit allemaal om de overstap naar een F1 zonder bandenwarmers te vereenvoudigen en zo ideaal mogelijk voor te bereiden.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print