Button en Heidfeld enthousiast over slicks, Rossiter heeft nog bedenkingen

Nick Heidfeld, Jenson Button en James Rossiter reden gisteren voor het eerst terug met slicks. Heidfeld en Button reden prompt de snelste tijden van de sessie en eindigden 1e en 2e op dag 1 in Jerez.

Heidfeld reed de snelste tijd. Het was jaren geleden, van een test bij Mclaren, dat hij nog op slicks reed.

"Het was echt spannend, toen de banden op de wagen werden gemonteerd met de bandenwarmers nog op was ik echt zenuwachtig. Toen de bandenwarmers werden verwijderd was het echt ongewoon. Het leek alsof ik in het verleden zat, het zag er raar uit. Het was makkelijker om met de wagen te rijden. De slicks bieden natuurlijk meer grip. Het was makkelijker om foutjes te corrigeren. Het is ook iets voorspelbaarder maar ik reed maar 10 rondjes."

Het verschil tussen de gegroefde banden en de slicks bedroeg gisteren 7 tienden. Heidfeld was verrast over het verschil.

"Ik had een groot verschil verwacht in de langzame bochten en een klein verschil in de snelle bochten maar het verschil in de trage bochten was redelijk groot en het verschil in de snelle bochten was groter dan ik dacht, dat was redelijk verrassend."

Button reed gisteren de 2e tijd. Hij had het erg naar z’n zin:

"Het was fijn. Het was de eerste keer dat ik met slicks op een F1 wagen reed en het was voorspelbaarder, je weet waar de wagen zal uitkomen."

Ook James Rossiter was onderweg met slicks. Hij kreeg ook de downforce die wagens in 2009 zullen hebben, Button en Heidfeld hadden de downforce van de wagens in 2008. Rossiter eindigde dan ook "pas" 12e met z’n Super Aguri en was iets minder enthousiast.

"Ik reed rond met een simulatie van de downforce die er in 2009 zal zijn. Eerst reed ik met gegroefde banden maar ik raakte amper rond het circuit. Met de slicks ging het beter. Met de slicks ben je beter in de snelle bochten en je raakt misschien dichter bij de wagens voor je maar je verliest wat in de tragere bochten. Ik ben er nog niet uit. Het is nog maar het begin van de ontwikkeling en we zien wel wat er gebeurt maar ik moet zeggen dat het moeilijk was om mee te rijden."