Charles Leclerc onthult ‘kritisch motorprobleem’ tijdens slot GP van Singapore: “De finish halen was het doel”

Ferrari
Ferrari

Tijdens het slot van de GP van Singapore kreeg Charles Leclerc af te rekenen met een ‘kritisch motorprobleem’. Dat verklaart meteen ook waarom Leclerc maar nipt voor Max Verstappen finishte.

Uit het niets bedreigde Max Verstappen aan het einde van de race plots Charles Leclerc voor de vierde plaats. De Monegask had daarvoor nog gestreden met beide Mercedes-rijders, dit uiteraard om teamgenoot Carlos Sainz te helpen terwijl hij probeerde om de race te winnen.

Eenmaal beide Mercedes-rijders hem gepasseerd waren leek Leclerc het rustig aan te doen maar er was dus meer aan de hand. Leclerc verloor heel wat tijd en hij onthult dat hij een kritisch probleem had met de motor en de temperatuur van de wagen die veel te hoog opliep.

“Het draaide allemaal rond de wagen aan de finish brengen. De wagen raakte oververhit,” aldus Leclerc. “De snelheid was dan ook niet representatief. Het draaide allemaal rond de finish halen, maar daarvoor was de snelheid wel goed. Het was goed racemanagement van het team.”

“Het was vooral de motor, we wisten dat het kritiek was. De race in Singapore is altijd erg belastend. Nadat de twee Mercedessen me gepasseerd waren had ik niet veel meer te winnen, we besloten dan ook om de wagen gewoon aan de finish te brengen.”

Leclerc verloor tijdens de laatste vier ronden van de race maar liefst 17 seconden tegenover Max Verstappen. Uiteindelijk had Leclerc aan de finish nog een nipte voorsprong van slechts 0,264 seconde op Verstappen. Net genoeg dus voor de vierde plaats.