Charles Leclerc: “Vroege pitstop was een foute beslissing maar we hadden verwacht hier slechter te presteren”

Ferrari
Ferrari

Na afloop van de GP van Groot-Brittannië moest Charles Leclerc tevreden zijn met ‘slechts’ een negende tijd. Volgens Leclerc zorgde de erg vroege pitstop ervoor dat ze bij Ferrari vanaf dan achter de feiten moesten aanlopen. Een negende en tiende plaats voor de Scuderia was het teleurstellende resultaat.

Leclerc begon van op P4 aan de race, een positie die hij ook bij de start wist te behouden. Opvallend was vervolgens echter dat hij op hardere banden dan George Russell toch opteerde voor een vroege pitstop. Ferrari probeerde een zogenaamde ‘undercut’ door Russell te vermijden maar dat ging duidelijk ten kosten van het resultaat, zeker omdat later er ook nog eens een safety car was.

“Tijdens de eerste stint hadden we geen geweldige racesnelheid in vergelijking met Mercedes en McLaren,” vertelde een teleurgestelde Charles Leclerc na afloop van de race. “Ik slaagde erin om George achter me te houden, ik denk dat George mogelijk van plan was om binnen te komen als wij buiten waren gebleven, ofwel besloot het team dat het beter was om voor de agressieve aanpak te gaan en te pitten.”

“Dat is waarom we zo vroeg een pitstop maakten maar het zorgde er wel voor dat we tijdens de rest van de race achter de feiten aanliepen.”

“Ik probeerde op de harde bandencompound de banden te managen omdat ik tot het einde moest geraken maar vervolgens hadden we de pech dat er een safety car was en iedereen ons passeerde.”

Leclerc liet verstaan dat Ferrari hem pas in allerlaatste instantie, vlak voor de ingang van de pitlane, binnenriep. Dat is ook de reden waarom hij dacht dat er echt wel een belangrijke reden moest zijn waarom ze hem zo vroeg binnenriepen. Uiteindelijk werd het opnieuw een teleurstellende race voor Ferrari, al hield Leclerc er sowieso rekening mee dat Ferrari op het circuit van Silverstone niet echt goed zou presteren.

“We wisten dat dit circuit één van onze slechtste op de kalender zou zijn, dit omwille van de bochten tegen hoge snelheid. Dat is één van de zwakke punten van onze wagen,” besloot Leclerc. “Het was dan ook een positieve verrassing dat we tijdens de kwalificatie er zo dicht bij waren. Tijdens één snelle ronde waren we zeer dicht bij Red Bull.”