Christian Horner onthult waarom hij Michael Masi contacteerde na de GP van Abu Dhabi

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas onthult waarom hij na de tumultueuze seizoensfinale van vorig seizoen in Abu Dhabi contact opnam met de voormalig F1-racedirecteur Michael Masi . 

Over de gebeurtenissen tijdens de laatste safety car-procedure van de seizoensfinale in Abu Dhabi vorig jaar zijn al liters inkt gevloeid. Racedirecteur Michael Masi besliste met nog een ronde te gaan om de gedubbelde auto’s tussen Hamilton en Verstappen zich te laten ontdubbelen. Het gevolg was dat Hamilton een vogel voor de kat was voor Verstappen die op dat moment op vers rubber stond.

Michael Masi betaalde uiteindelijk na een onderzoek van de FIA ook het gelag en werd ontheven van zijn taak als racedirecteur. De Australiër kreeg ook te maken met online doodsbedreigingen en hij keerde terug naar zijn thuisland. Dat was ook de reden waarom Christian Horner contact opnam met Masi, dat vertelt hij in de podcast van de F1 ‘Beyond the grid.’

“Ik heb een paar keer contact opgenomen,” aldus Horner. “Ik vond dat het niet eerlijk was hoe hij behandeld werd. Volgens mij deed hij het beste wat hij kon, alle principes in acht genomen.”

 “Het enige wat hij verpestte was dat hij de laatste twee auto’s achteraan het veld niet liet ontdubbelen.”

“Zoals we onlangs in Monza zagen, wil niemand een race die wordt uitgedund en eindigt onder een Safety Car.”

“Hij deed er dus alles aan om die race weer op gang te krijgen, wat een afschuwelijke afsluiting van het seizoen zou zijn geweest, om hem te zien verwateren en eindigen onder een safety Car.”

“Ik denk dat de reactie na de race, er was een enorme hoeveelheid beledigingen naar hem gestuurd, er waren doodsbedreigingen naar zijn familie. Niemand verdient het om dat mee te maken.”

Masi werd ondertussen vervangen door het duo Eduardo Freitas en Niels Wittich maar volgens Horner hebben ze nog steeds tijd nodig om alles onder de knie te krijgen.

“Ze zijn uiteraard nieuw en zeer competent, ze hebben de ervaring,” zei hij. “Maar we zien nog steeds af en toe problemen ontstaan maar het belangrijkste is dat ze blijven leren en zich blijven ontwikkelen.”

“Het is een nieuw hoofdstuk binnen de FIA, ik denk dat Michael, in moeilijke omstandigheden, het hele jaar door zijn uiterste best heeft gedaan.

“We mogen niet vergeten dat hij heel weinig steun had in de race control tower en dat hij er alleen voor stond.”

“Als je het proces volgt van hoe ze kijken hoe auto’s rijden, is het terug naar pennen en stukjes papier.”

“Hij had niet alle back-up systemen die de teams hebben, bijvoorbeeld met onze operatiekamers, en de software.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print