Claire Williams heeft onthuld dat Ferrari een razende brief stuurde naar Martini nadat ze ervoor kozen om Williams te sponsoren.
In de aanloop naar het seizoen 2014 deelde het Williams F1-team het nieuws dat het een overeenkomst had met Martini om voor meerdere jaren titelsponsor te worden. Dat zorgde ervoor dat we de iconische kleuren van Martini zagen terugkeren naar de Formule 1 en dat op de Williams F1-bolides in een overwegend witte kleurstelling.
Naar verluidt was Zak Brown, momenteel aan de slag als CEO van McLaren Racing, de drijvende kracht achter de overeenkomst tussen Williams en Martini. Brown had een bloeiende carrière in de marketing alvorens hij in 2016 directeur werd van de McLaren Technology Group.
Het seizoen 2014 werd een boerenjaar voor Williams dat enkel het oppermachtige Mercedes en eerste achtervolger Red Bull Racing voor zich moest dulden in de eindstand van het kampioenschap voor constructeurs. Ferrari verging het heel wat minder want zij slaagden er niet in om een race te winnen en dat was al van 1993 geleden.
Onthulling Wil
“De Ferrari livery is de Ferrari livery en je kunt er niet echt mee spelen, maar bij Williams boden we ze de volledige livery van onze raceauto aan.”
“We zeiden: ‘Hé, waarom brengen jullie de ongelooflijk iconische Martini-strepen niet terug en zetten jullie ze op onze auto? Kijk, we hebben hier voorbereid hoe dat eruit zou kunnen zien, ziet het er niet geweldig uit?”
“Uiteindelijk waren de meeste fans het erover eens dat de 2014 livery er erg mooi uitzag, maar Ferrari was boos omdat ze dachten dat we hun sponsoring hadden gestolen.”
“Ferrari schreef zelfs een brief aan Martini waarin stond: ‘We zullen jullie volgend seizoen in onze achteruitkijkspiegels zien, want jullie sponsoren nu Williams.”
“En toen werd Williams derde bij de constructeurs achter Mercedes en Red Bull Racing, vóór Ferrari, moet je weten.”
“En ja, natuurlijk ging het door mijn hoofd: ‘We hebben niet alleen de titelsponsor onder jullie neus weggekaapt, we hebben jullie verslagen.’”