Controversiële Safety Car regel eist opnieuw "slachtoffer"

Het controversiële Safety Car reglement heeft opnieuw voor problemen gezorgd tijdens de Grote Prijs van Spanje vanmiddag.

Het reglement stipuleert dat de pits gesloten wordt vanaf het moment dat de Safety Car uitrijdt, tot de pitlane wordt open verklaard door de raceleiding, meestal als alle wagens in één lijn achter de Safety car rijden.

Vandaag was het de beurt aan BMW rijder Nick Heidfeld om de nadelige gevolgen van deze regel te ondervinden. De Duitser reed de pit in toen die nog gesloten was en kreeg daarvoor een stop&go. Geen domme fout van BMW maar een noodzakelijk kwaad, Heidfeld zat immers zonder benzine en kon niet langer wachten om de pitlane in te rijden.

Zijn teambaas bij BMW, Mario Theissen, doet opnieuw een oproep om de regels te veranderen. Eerder uitten ook al andere teambazen hun ongenoegen.

"Het is een loterij en je kan niks plannen. We konden nog twee ronden rijden maar dan moest hij echt binnenkomen. We wisten dat we een 10-seconden straf zouden krijgen maar er was niets aan te doen. Ik hoop dat het reglement verandert voor de races in Monaco en Canada."

Achter de schermen wordt er al een tijdje onderhandeld over een reglementswijziging.