“De nieuwe F1-bolides zullen in 2026 meer dan 1 000 pk hebben”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Pat Symonds, ‘chief technical officer’ bij de Formule1, heeft nieuwe details onthuld over de nieuwe generatie F1-bolides waarmee vanaf 2026 zal gereden worden.

2026 wordt een cruciaal jaar voor de Formule 1 want dan treed er een nieuw technisch reglement in werking. Het nieuw F1-reglement zal ervoor zorgen dat er met een nieuwe generatie F1-bolides zal gereden worden die over compleet nieuwe F1-motoren zullen beschikken. Momenteel wordt er al volop gesleuteld aan die nieuwe F1-motoren.

Volgens Pat Symonds zullen die nieuwe motoren over meer pk’s en enkele andere karakteristieken dan de huidige F1-motoren beschikken. Zo zal er veel meer elektrisch gegenereerde energie zijn en dat leidde tot bezorgdheid over het vermogen dat bereikt zal worden maar daar maakt de ‘chief technical officer’ zich dus duidelijk geen zorgen over.

“Momenteel hebben we wagens met elektrisch vermogen die zo’n 900 pk hebben,” aldus Symonds tegenover de officiële F1-website. “Met de 2026-wagen zullen we meer dan 1 000 pk hebben, we willen dat er meer vermogen van de elektrische motor komt.”

“Momenteel is er geen ’turbo lag’ op de wagens want we hebben een elektrische motor op de turbo. Vroeger hadden we geen ’turbo lag’.”

Naast de nieuwe generatie motoren zullen ook de F1-bolides grondige wijzigingen ondergaan. Daarbij moeten de wagens volgens Symonds aan neerwaartse druk inboeten en moet ook de rijder opnieuw een belangrijker onderdeel gaan vormen.

“We willen de hoeveelheid downforce op de wagens verminderen,” aldus Symonds. “Omdat ze zo’n ongelooflijke neerwaartse druk ondergaan zijn de F1-bolides ook zo zwaar, ze schuiven dan wat meer.”

“We zullen de nadruk wat meer op de rijder leggen. Dat is belangrijk. Het zijn immers de rijders die de helden zijn, zij zijn de supermensen die we willen promoten. Ik denk dan ook dat het de juiste richting uitgaat.”