De rol van brandstof in de Formule 1: ook stijgende prijzen voor de F1-teams?

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Momenteel worden we bijna dagelijks om de oren geslagen met prijsstijgingen van de brandstof voor onze auto’s maar heeft dat ook ook dezelfde impact op de Formule 1? En hoeveel verbruikt een F1-bolide precies?

Het spreekt voor zich dat het doel van een Formule 1-bolide niet dezelfde is dan van ons dagelijks voertuig. De auto’s die vandaag op onze oprit terug te vinden zijn zijn vooral ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn terwijl een Formule 1-auto vooral ontworpen is om snel te zijn.

Maar de sport kan ook niet achterblijven en moet relevant zijn, daarom wordt er gebruik gemaakt van brandstof die voor tien procent bestaat uit bio-ethanol. Een F1-bolide kan trouwens net zo goed rijden op de brandstof die u en ik in onze auto tanken maar dan gaan de prestaties er wel op achteruit, daarom rijden ze op een zuiverdere en krachtigere variant.

Een F1-race telt ongeveer driehonderd kilometer en daarvoor heeft een F1-bolide ongeveer tussen de 120 en de 150 liter brandstof aan boord. Aan het einde van een race moet er nog minstens 1 liter aan boord zijn om een staal van te nemen. 

Als u dan even terugdenkt aan het incident met Sebastian Vettel in Hongarije 2021, waar men er niet in slaagde om nog een liter brandstof uit zijn Aston Martin te krijgen, hoeft het geen uitleg dat er tot op de laatste druppel brandstof berekend wordt hoeveel er precies nodig is om een race tot een goed einde te brengen.

De impact van de stijgende brandstofprijzen op de Formule 1 is moeilijk in te schatten maar het is wel een feit dat het nieuwe budgetplafond van 140 miljoen dollar per jaar het er niet makkelijker op maakt. 

De teams worden bijna allemaal gesponsord door een brandstofproducent, Mercedes werkt bijvoorbeeld samen met Petronas, Red Bull met ExxonMobil, Ferrari met Shell, … . Afhankelijk van die sponsorcontracten en de soorten motoren waarvan de teams gebruik maken kunnen die uitgaven variëren. 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print