Esteban Ocon laat weten dat de bandentest in Abu Dhabi belangrijk is voor Alpine om de auto beter te begrijpen met het oog op volgend jaar.
Afgelopen seizoen ontbrak het Alpine vooral aan constante prestaties, zo bezette Esteban Ocon in Las Vegas nog de vierde plaats terwijl ze een week later in Abu Dhabi er niet in slaagden om in de punten te eindigen.
Het feit dat ze nu kunnen testen op een baan waar ze het moeilijk hadden is volgens Ocon belangrijk om de auto beter te maken, net als de input van reserverijder Jack Doohan erg nuttig kan zijn. Hij vindt het superbelangrijk dat het team deze kans met beide handen grijpt om te begrijpen waarom de prestaties niet constant waren.
“Wat voor ons belangrijk is, is dat we begrijpen wat er dit seizoen is gebeurd, veel ups en downs qua prestaties, qua tempo”, aldus Ocon na de race op zondag. “Vandaag waren we helaas niet snel genoeg om in de top tien te komen en punten te scoren.”
“En de constante, denk ik, is wat we duidelijk moeten verbeteren. We hebben dus goede kansen benut, zoals in Monaco, Las Vegas en dat soort dingen, maar ook veel kansen die we niet hebben benut, zoals in Singapore en Austin.
“En als je die twee meerekent, hadden we bij de rijders waarschijnlijk in de top 10 van het kampioenschap kunnen staan. En het is wat het is, maar het betekent duidelijk dat we niet het maximale uit het seizoen hebben gehaald.”
“Dus het wordt belangrijk om al die dingen voor volgend jaar op te lossen en ze onder controle te krijgen.”
Ocon voegde meteen de daad bij het woord want op dinsdag was hij de snelste man op de baan in Abu Dhabi. Hij bleef Pato O’ward voor die met de McLaren aan de slag mocht en Frederik Vesti vervolledigde de top drie in een Mercedes.
Zijn collega bij Mercedes, George Russell, verging het heel wat minder, hij parkeerde zijn W14 na 58 ronden in de vangrails na een technisch defect.
1 Esteban Ocon | Alpine | 1m24.393s | 110 |
2 Pato O’Ward | McLaren | 1m24.662s | 103 |
3 Frederik Vesti | Mercedes | 1m24.679s | 106 |
4 Sergio Perez | Red Bull | 1m24.715s | 117 |
5 Carlos Sainz | Ferrari | 1m24.799s | 69 |
6 Fernando Alonso | Aston Martin | 1m24.827s | 37 |
7 Jack Doohan | Alpine | 1m25.038s | 108 |
8 Robert Shwartzman | Ferrari | 1m25.050s | 123 |
9 Logan Sargeant | Williams | 1m25.263s | 56 |
10 Charles Leclerc | Ferrari | 1m25.371s | 66 |
11 Theo Pourchaire | Alfa Romeo | 1m25.424s | 96 |
12 Felipe Drugovich | Aston Martin | 1m25.554s | 123 |
13 Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1m25.570s | 59 |
14 Jake Dennis | Red Bull | 1m25.666s | 124 |
15 Ayumu Iwasa | AlphaTauri | 1m25.753s | 96 |
16 Oliver Bearman | Haas | 1m25.779s | 110 |
17 Zak O’Sullivan | Williams | 1m25.842s | 50 |
18 Oscar Piastri | McLaren | 1m25.930s | 123 |
19 Pietro Fittipaldi | Haas | 1m25.940s | 130 |
20 George Russell | Mercedes | 1m26.283s | 58 |
21 Lance Stroll | Aston Martin | 1m26.681s | 50 |
22 Franco Colapinto | Williams | 1m26.832s | 65 |
23 Daniel Ricciardo | AlphaTauri | 1m26.965s | 55 |
24 Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 1m27.387s | 106 |
25 Alex Albon | Williams | 1m27.824s | 51 |