De Alpine A524 werd gisteren aan het grote publiek voorgesteld en de verwachtingen zijn opnieuw hooggespannen. Esteban Ocon verwacht met de nagelnieuwe F1-bolide echter een moeilijke start voor het Alpine F1-team.
Woensdag stelde Alpine haar nieuwe bolide voor in het vertrouwde Enstone. Vorig jaar zat er niet meer in dan een zesde plaats voor de Frans-Britse formatie, dat was een signaal om het roer om te gooien en zodoende komen ze in 2024 met een gloednieuw concept op de proppen.
Dat zou kunnen betekenen dat het seizoen met de nodige kinderziektes en problemen van start zou kunnen gaan, dat beseft ook Esteban Ocon.
“We moeten nederig zijn,” vertelde hij aan de verzamelde media. “Het is duidelijk een zeer agressief concept waar we mee aan de slag gaan. We nemen een nieuwe auto en veranderen de aanpak compleet omdat we dachten dat we het oude concept maximaal hadden benut. Maar dit jaar gaat het erom dat we in een vroeg stadium begrijpen waar we precies staan, wie waar staat en wie zich het meest heeft verbeterd.
“Het maakt niet echt uit waar we beginnen, en er is een scenario waarbij het lastig kan zijn waar we beginnen, maar het gaat erom wat we voor elkaar hebben. Om de updates te brengen, de auto te begrijpen en hem te krijgen waar hij zou moeten zijn, want dat zou een beter concept moeten zijn, zeker, met wat we hebben en wat ons doel is. Ik kan dus niet wachten om de baan op te gaan, het te begrijpen en hopelijk een goed gevoel te krijgen door ermee te rijden, blij te zijn met de balans en die glimlach te hebben die ik bij veel auto’s in Enstone had.”
Door het feit dat ze met een nieuw concept van start gaan is het van levensbelang om zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk data te verzamelen.
“Als we dat concept kiezen, betekent dat dat er meer potentieel is dan het andere,” legde hij uit. “Al vroeg in Bahrein is het cruciaal om meteen de juiste feedback aan het team te geven, te analyseren en ons klaar te stomen voor de eerste paar races. We moeten hier meer naar de lange termijn kijken dan meteen naar de korte termijn, want het is net een gloednieuwe auto.”
“Ik kijk ernaar uit om te zien hoe de auto precies aanvoelt,” zei hij. “We hebben hem getest in de simulator, we vertrouwen op onze cijfers, maar je wilt dat op het circuit bevestigen. Dus dat testen, dat voelen, wordt heel belangrijk voor ons.”