Exclusief interview met Thierry Boutsen

F1journaal sprak met onze landgenoot Thierry Boutsen over zijn ervaringen in de F1, zijn bedrijf en zijn visie over de huidige F1.
a:1:{s:9:”file_name”;s:29:”thierry-boutsen-pasfoto_1.jpg”;}
Allereerst heel erg bedankt voor het interview dat u onze lezers schenkt. Zelf vind ik de geschiedenis van de F1 erg leerzaam en ik geniet dan ook van de spannende verhalen die men over jou vertelt. Het is geweten dat u toch wel één van de beste Belgen ooit bent uit de geschiedenis van de F1 en daarom wil F1journaal u graag nog een late felicitatie doen.

Volgens veel insiders en supporters is de F1 momenteel te saai. Voormalig F1-rijder Jacques Villeneuve is bijvoorbeeld van mening dat enkel Fernando Alonso nog een echte strijder is op de grid en dat de tijd van de echte gevechten tot het verleden behoort. Wat vind jij momenteel van de sport en op welke manieren zou men volgens jou de sport van meer sensatie kunnen voorzien?

“Ik ga akkoord met de commentaar die Jacques geeft. Ik vind ook dat de motivatie bij de huidige rijders van een veel lager niveau is dan dat wat ik tijdens mijn racedagen tegenkwam. Het is echter de vraag of dit aan de rijders zelf ligt, of dat ze onder dergelijk grote druk staan dat ze er niet voor durven gaan.”

Er is de laatste tijd heel wat protest geweest over de kostenbesparende maatregelen die Max Mosley wil doorvoeren. Teams als Renault en Toyota dreigden ermee de sport voor bekeken te houden indien Mosley niet overgaat op een plan waarmee alle teams akkoord gaan. Denk jij dat de sport kan overleven zonder Ferrari en zal de Italiaanse renstal uiteindelijk toch niet van haar standpunt afwijken?

“De F1 zal blijven bestaan en Ferrari zal aanwezig zijn. Wat er momenteel gebeurt is een vorm van onderhandelen. In het verleden hebben we reeds een aantal voorbeelden van het armworstelen zoals vandaag de dag gehad maar er werd altijd een oplossing gevonden.”

Hoe voelde je allereerste weekend en allereerste race in de Formule 1 aan? Was je sterk onder de indruk?

“Het was in Spa-Francorchamps, het was echt een droom die uitkwam. Ook al duurde de race niet erg lang, toch had ik een glimlach op mijn gezicht die tien dagen duurde, tot ik opnieuw van mijn wolk moest komen en terug in de wagen stappen.”

Zelf wist je als F1-rijder maar liefst drie keer een overwinning te behalen. Men zegt dat de eerste overwinning altijd de mooiste is maar is dat ook bij jou het geval?

“Iedere overwinning is de meest belangrijke!”

Je was ooit actief voor grote teams als Benetton, Williams en Lamborghini, iets wat duidelijk bewijst dat je niet zomaar even kwam kijken. Men zegt soms zelfs dat je op je hoogtepunt zat toen je plots, na een zwaar ongeval, wilde stoppen. Waarom maakte je plots die keuze of had je er toch al lang over nagedacht? Heb je nooit spijt gehad dat je gestopt bent?

“Je stopt niet plots zomaar uit het niets met racen. Het is een kunst om daar lang over na te denken. Je begint alle deelaspecten te analyseren alvorens je beslist: het gevaar van de sport, de tijd die je doorbrengt weg van je familie, het hectische leven, de mensen rondom jou en de roes waarin je leeft. Op een dag besef je dat racen niet alles in het leven is. Dat er veel andere zaken in het leven zijn die minstens even belangrijk zijn of langzaam aan belangrijker worden. Sommige zaken zijn zelf dringend, zoals je kinderen zien opgroeien. Ik nam de beslissing om te stoppen toen de tijd er rijp voor was en ik ben tevreden dat ik kan zeggen dat ik vandaag de dag evenveel van het leven geniet als toen ik nog racete.”

Wat was je allermooiste moment in de F1?

“Iedere dag!”

Ross Brawn wist enorm bij te dragen aan de successen van Ferrari en Michael Schumacher destijds. Wanneer Schumacher voor zijn pensioen kiest verlaat ook Brawn de Italiaanse renstal die nu in moeilijkheden verkeerd. Brawn zelf heeft ondertussen zijn eigen team dat al even dominant is als Ferrari destijds. Denk je dat het wegvallen van Brawn en Schumacher bij Ferrari nu pas voor problemen zorgt?

“Wanneer er zaken foutlopen kan je altijd iemand of iets de schuld geven. Constant winnen is niet eenvoudig! Één man volstaat niet om dat te bereiken. Het is echter een feit dat Brawn erg veel geluk heeft gehad het afgelopen jaar. Hij verkreeg een wagen die gebouwd werd door ingenieurs van Honda maar het extreem goed doet!”

De oudere generatie rijders is bijna helemaal verdwenen uit de sport. Rijders als Hakkinen, Coulthard en Schumacher maakten plaats voor jongere rijders. Sebastian Vettel wordt al een poosje aanzien als de opvolger van Schumacher en dat omwille van zijn agressieve rijstijl. De Duitser werd vorig seizoen de jongste winnaar ooit nadat hij als een meester door het regenweer naar de overwinning ging. Denk ook jij dat Vettel alles in zich heeft om op een bepaalde dag kampioen te worden?

“Zeker! Hij heeft er alles voor. Hij is intelligent, snel en bouwt ervaring op. Hij zal Schumi vervangen!”

Niet enkel Vettel wist enkele keren heer en meester te zijn in de regen, ook zelf wist je in 1989 maar liefst twee regenraces op je naam te zetten. Persoonlijk ben ik verliefd geworden op regenraces in het karting omdat je hersenen de wagen op een andere manier moeten gaan bedienen. De meeste rijders zien karting als de basis van F1 rijden maar was dat ook bij jou het geval?

“Dat was helemaal niet het geval. Toen ik begon met racen bestond karting in België amper. Anderzijds zou ik het geld niet beschikbaar gehad hebben om toen te karten.”

Nadat je een punt zette achter je carrière als F1-rijder had je al een vliegbrevet en kocht je ook je eigen privévliegtuig. Je maakte later van deze nieuwe passie je beroep en startte een bedrijf op dat vliegtuigen verkoopt. Kan je aan onze Belgische supporters eens vertellen waarmee je jezelf nu bezig weet te houden binnen je bedrijf en in je vrije tijd?

“Mijn zaak bestaat uit het kopen en verkopen van bedrijfsjets, zowel nieuwe als reeds gebruikte jets. Het is een zeer complex wereldje. Je handelt met meer dan tien producenten en er zijn meer dan honderd modellen. Je hebt cliënten van over heel de wereld en daardoor moet men zich ook aanpassen aan allerlei verschillende talen, culturen, gebruiken in de zakenwereld en tactieken. Ik vind dit erg interessant en uitdagend. Ik leef op basis van uitdagingen. Ik startte mijn zaak in 1997 als een pure hobby en verdeelde toen mijn tijd tussen de races, de zaak en mijn familie. In 2001 werd de zaak dan een fulltime job en ik ben dan ook trots dat ik kan zeggen dat we tot nu toe meer dan 180 vliegtuigen verkocht hebben. De modellen variëren van een zakenjet van Airbus tot modellen van Bombardier, Falcons, Learjets, Cessna, …”

Je bent met rijders als Gerhard Berger, Nigel Mansell, Alain Prost en vele anderen in contact gekomen. Men zegt dat een rijder pas vanaf zijn debuut in de F1 kan gaan bijleren over de F1. Ergens valt best te begrijpen dat je eerst in het bezit van een zitje moet zijn om de wagen op de limiet te leren rijden. Sutil vertelde bijvoorbeeld dat hij enorm veel bijleerde uit de ervaring van teammaat Giancarlo Fisichella. Met welke rijders vond jij het leuk samen te werken en van wie leerde jij veel bij.

“Ik had een achtergrond als technisch ingenieur en dat heeft me gedurende mijn ganse carrière erg veel geholpen. Ik ben nooit geconfronteerd geweest met een teamgenoot die sneller was dan mij, alvast toch niet tot ik bij Jordan kwam. Dat was een wagen waarin ik niet vlot kon rijden doordat de ruimte in de wagen niet voldoende was voor mij. Ik heb ook altijd op basis van mijn eigen ervaringen willen leren en niet op basis van de ervaring van iemand anders.”

Zelf zou ik zeggen Alonso of Vettel maar wie heeft volgens jou de potentie om de records van Michael Schumacher te verbreken en dus meer dan zeven wereldtitels te behalen? Is Schumacher nu echt zo bijzonder of waren het simpelweg zijn teams die bijzonder waren?

“Michael Schumacher kende geen tegenstanders. Zijn leven was eenvoudig. Ik zou hem graag hebben zien rijden tegen Prost, Senna, Mansell, Piquet, …. Het zou dan niet zo eenvoudig voor hem zijn geweest.